Communiceren met kleur

diverse kleuren

Kleur bekennen is ook communiceren

Communiceren doen we niet alleen verbaal met woorden of non-verbaal door een bepaalde houding aan te nemen. We communiceren ook met kleur. Met het dragen van kleding in een bepaalde kleur kun je bijvoorbeeld een statement maken. Ook zegt een voorkeur voor een kleur iets over je karakter.  Daarnaast bepalen kleuren ons humeur, houding, productiviteit en zelfs de spijsvertering.

Kleuren voor je website kiezen

hersenen en kleurenHoe kies je de juiste kleuren voor je website? Dat hangt af van wat je aanbiedt en wat je uit wilt stralen.

Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt. Of dat klanten langer op je website blijven. Een kleur roept namelijk een bepaalde associatie op. Uit onderzoek blijkt dat kleur bij bijna 93 procent van de consumenten een bepalende factor is om een product wel of niet te kopen (bron: frankwatching.com)

Je kunt het natuurlijk zo bont maken als je wilt. Er zijn echter bepaalde “regels” van kleuren, die goed bij elkaar passen. Dit geldt voor 2 kleuren, voor 3 kleuren of voor meer dan 3 kleuren.

In zijn algemeenheid is het beter om niet meer dan 2 of 3 kleuren te gebruiken. Voor opvallende knoppen, zoals die voor call-to-action, zijn ook tips. Er is onderzoek gedaan naar welke kleur het best werkt voor een call-to-actionknop. Die is er eenvoudigweg niet. Wat wél werkt is het gebruik van een opvallende kleur ten opzichte van de andere kleuren.

Kleurcombinaties zijn niet alleen belangrijk voor het kiezen van de juiste algemene kleuren voor een website, maar ook voor andere onderdelen die belangrijk zijn voor de ervaring van je bezoekers. Zo is de leesbaarheid van de tekst op je website afhankelijk van de het contrast tussen kleuren. Wanneer er te weinig contrast is, is het lezen voor de meeste mensen al lastig, laat staan voor iemand, die kleurenblind is. Deze link gaat naar een filmpje, dat laat zien hoe een kleurenblinde de wereld ziet. Overigens zijn er diverse soorten kleurenblindheid.

Qua logo kun je het best voor simpel zonder te veel fratsen gaan. Dan onthouden mensen je logo en je bedrijfsnaam makkelijker en ben je beter herkenbaar.

Favoriete kleur

Bijna iedereen heeft wel een favoriete kleur. Of meerdere voorkeurskleuren. Misschien ben jij wel in het bezit van een kleurenpaspoort. Dat kun je laten maken op basis van je kleur haar, huid en ogen. Het geeft aan welke kleuren jou wel en niet staan. Of je een lente-, zomer-, herfst- of wintertype bent.

Ik houd van rood, zwart, grijs en wit als het om kleding gaat. Roze zul je mij niet snel zien dragen. Terwijl ik in huis juist wel graag roze accenten heb: kaarsen, kussenhoezen en bloemen.

Ooit had ik 15 jaar een rode slaapkamer

Voor de muren in huis heb ik momenteel een voorkeur voor een neutrale grijs- of bruintint. Terwijl ik ruim 20 jaar geleden, toen ik mijn eerste woning kocht, een gele benedenverdieping had. En een rode slaapkamer. Waar ik overigens heerlijk sliep. Rood geeft energie en zou daarom minder geschikt voor een slaapkamer zijn. Misschien was ik in een lichtblauwe kamer niet meer wakker geworden. 😉

Die kleuren kunnen een nawee van het 5 jaar wonen in Engeland zijn geweest. Daar was het heel normaal om elke kamer een andere kleur te geven. En dan heb ik het niet over de meest subtiele tinten. Dat was dus wel even wennen.

Betekenis van kleuren

Elke kleur heeft een bepaalde betekenis. Die kan per werelddeel/cultuur verschillen. Als je internationaal zaken doet is het goed om daar rekening mee te houden. Niet alleen met wat je draagt maar ook qua grafisch design. De kleuren van je huisstijl en je website.

Primaire en secondaire kleuren

Er zijn maar drie primaire kleuren: rood, geel en blauw. Deze kleuren kun je niet maken door ze te mengen met andere kleuren. De secondaire kleuren zijn oranje, paars en groen. Rood en geel wordt samen oranje, rood en blauw wordt paars en geel en blauw wordt groen.

Rood

rode aardbeienRood is de kleur die het eerste wordt waargenomen, want zij heeft de laagste frequentie van alle kleuren. Het komt op je af. Vandaar dat rood wereldwijd als signaalkleur fungeert. Rood is een actieve kleur aan de warme kant van het kleurenspectrum. Ik draag graag rood.

Ook is rood is een sterke kleur. Niet voor niets wordt het gebruikt voor verkeersborden, verkeerslichten en remlichten. Het staat onder andere voor bloed, vuur, liefde en hartstocht. Volgens kleurpsychologen wil ik met rood indruk maken en vind ik presteren en inzet belangrijk. Die laatste twee kloppen wel.

Rood wordt ook gebruikt om moed aan te geven. Daarom is rood ook in veel nationale vlaggen terug te vinden. En bij mijn favoriete voetbalclub Ajax. Je ziet rood, net als groen geel en blauw ook veel terug in kinderspeelgoed. Bedrijven, organisaties en politieke partijen, die veel rood in hun huisstijl hebben zijn Coca Cola, het Rode Kruis, MediaMarkt, ProRail, C1000, Hema, YouTube, SP, PvdA, KFC en Netflix.

De biologische effecten van rood zijn stimulerend en activerend. De kleur verhoogt de hartslag en ademhaling en wekt eetlust op. Het functioneert als stimulans voor je spijsvertering en hongergevoel. Rood spoort je dus aan om te gaan eten. Kijk maar eens naar de verschillende eetgelegenheden die rood als basiskleur hebben.

Geel

gele citroenVan alle kleuren bevat geel het meeste licht. Het is een krachtige, stralende kleur en kleurtherapeuten adviseren geel dan ook als hét middel tegen neerslachtigheid. Ik heb me erg prettig gevoeld in mijn gele woonkamer.

Geel wordt geassocieerd met zon, licht, leven en lente. Geel is een opvallende kleur. Je kunt er uitstekend accenten mee aanbrengen, waardoor het vaak gebruikt wordt in advertenties met aanbiedingen. Ook werkt geel goed in de techniek en in het verkeer, onderwijs, voor informatie of coaching. Geel wordt als eerder gezien dan andere kleuren als je het tegen zwart plaatst. Deze combinatie is daarom vaak terug te vinden in waarschuwingslabels.

Als geel je lievelingskleur is ben je veelzijdig (of wil je het zijn) en probeer je constant je kennis uit te breiden. Ook reis je graag. Geel is een kleur die de emotie stimuleert en daardoor psychologisch een sterke kleur. Het juiste gebruik van geel zal zorgen voor emoties van zelfvertrouwen en optimisme.

Bedrijven met een gele huisstijl zijn Jumbo, Zwitsal, Neckerman, IKEA, Nikon, NS, Snapchat en Shell.

Het biologisch effect van geel? Geel beïnvloedt het zenuwstelsel en de klachten die daarmee te maken hebben.

Blauw

blauwe bessenBlauw is een koele, rustige, neutrale kleur. In plaats van een rode muren in je slaapkamer kun je, zoals ik al aangaf, beter voor blauw kiezen. Blauw wordt ook geassocieerd met zakelijk. Vroeger werden deuren en luiken van huizen vaak blauw geverfd omdat men dacht dat de kleur blauw de kracht had om kwade machten te verjagen. Vliegen hebben een hekel aan de kleur blauw.

Over de hele wereld wordt blauw gebruikt voor pictogrammen, openbare mededelingen en verkeersborden. Voor teksten die van afstand gelezen moeten worden, is de beste combinatie wit op blauw.

Is blauw jouw lievelingskleur? Dan blijf je meestal kalm en nuchter. Je hebt een vreedzaam karakter en een sterk gevoel voor verantwoordelijkheid. Verder ben je trouw, eerlijk, verstandig en werk je hard.

In een blauwe ruimte wordt je productief (in tegenstelling tot geel, waar je onrustig wordt en snel je geduld verliest). Door associaties met integriteit en oprechtheid wordt blauw veel gebruikt in zakelijke logo’s. Een uitkomst voor sollicitaties, verkoopgesprekken, maar ook bij de eerste ontmoeting met je schoonouders. Mocht je deze voor je willen winnen. Blauw is bovendien wereldwijd de favoriete kleur.

Pantone, een toonaangevend Amerikaans bedrijf, publiceert kleurcoderingen. Classic blue is uitgeroepen als dé kleur voor 2020. Zie ook mijn blog “8 grafische trends voor 2020“.

Bedrijven, organisaties en politieke partijen met blauw in de huisstijl zijn de Overheid, KLM, LinkedIn, Albert Heijn, ChristenUnie, PVV, Bol.com, Belastingdienst, ABP, Facebook en Twitter.

Blauw wordt beschouwd als gunstig voor de geest en het lichaam. Het vertraagt de menselijke stofwisseling. Blauw is een mannelijke kleur. Ook onderdrukt het de eetlust.

Groen

groene appelsGroen staat voor veiligheid. Ook deze kleur komt terug in het verkeer. Omdat het en signaal afgeeft wordt het bijvoorbeeld gebruikt voor een bord van de nooduitgang.

De kleur groen werkt kalmerend en geeft rust.  Groen is de kleur van verse producten, van vruchtbaarheid, voorjaar en nieuw leven. De kleur groen beïnvloedt ons fysiek en mentaal op verschillende manieren. Groen brengt ook een gevoel van hoop, avontuur en zelfbeheersing met zich mee.

Als groen jouw lievelingskleur is, dan houd je van de natuur en het leven, rust, orde, warmte, gezelligheid en vrijheid. Ik heb welgeteld twee groene kledingstukken en het is één van mijn minst favoriete kleuren. Ook dat kan met het verleden te maken hebben: ik had een ex-echtgenoot, wiens lievelingskleur groen was. Zo hadden wij in onze woonkamer groene vloerbedekking. Opvallend is dat groen wél terugkomt in mijn huisstijl en op mijn website.

Groen is, doordat de kleur in het midden van het spectrum komt, bovendien de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt kan worden.

Bedrijven, organisaties en politieke partijen met een groene huisstijl zijn ABN-AMRO, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, CDA, Intratuin, Heineken, Wecycle, Greenland, Oxfam en WhatsApp.

Groen heeft een heilzame en activerende werking op lichaam en geest. Groen ontspant het zenuwstelsel en onderdrukt honger. Het kan de bloeddruk verlagen en is rustgevend. Daardoor wordt groen ook wel geassocieerd met genezing, gezondheid en balans.

In verschillende culturen heeft groen andere betekenissen. Als voorbeeld is de nationale kleur van Ierland groen en wordt in geassocieerd met geluk, klavertjes en hun nationale feestdag “Saint Patrick’s Day”. Groen heeft ook een sterke band met de Islam.

Oranje

oranje pompoenOranje is een kleur die staat voor warmte, veiligheid, passie en plezier. De kleur wordt geassocieerd met fysiek comfort, eten, warmte en onderdak. Het is een stimulerende kleur en zorgt zowel voor fysieke als emotionele reacties.

Tevens is het de kleur van creatieve scheppende levenskracht en positieve sociale contacten. Oranje combineert de energie van rood en het geluk van geel. Mensen associëren oranje met vreugde, zonneschijn en de tropen. Voor het menselijk oog is oranje een zeer warme kleur dus geeft het ook het gevoel van warmte. Toch is oranje niet zo agressief als rood. Jongeren omarmen de kleur.

Is oranje jouw lievelingskleur? Dan sta je opgewekt en positief in het leven staat en ben je invoelend. Verder staat oranje voor enthousiasme, fascinatie, geluk, creativiteit, vastberadenheid, aantrekkingskracht, succes, aanmoediging en stimulatie.

Bedrijven, organisaties en politieke partijen met een oranje huisstijl zijn Blokker, ING, Rabobank, VVD, KNVB, Appelsientje, Arke, PostNL, Nickelodeon en de Staatsloterij.

Oranje vergroot de zuurstoftoevoer naar de hersenen, produceert een verfrissend effect en stimuleert de mentale activiteit. Als citruskleur wordt oranje geassocieerd met gezond eten en stimuleert de eetlust.

In Nederland staat oranje natuurlijk voor veel meer! Hierdoor legt de gemiddelde Nederlander de link met kracht en uithoudingsvermogen, met voetbal, het koningshuis en met Nederland in het algemeen.

Paars

paarse koolPaars is een rustgevende kleur en wordt geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit, royalty’s en waarheid. Evenals met spiritueel bewustzijn. Paars combineert de stabiliteit van blauw en de energie van rood. Het symboliseert macht, adel en ambitie. Ook wordt het geassocieerd met wijsheid, waardigheid, onafhankelijkheid, creativiteit, mysterie en magie.

Uit onderzoeken bleek dat bijna 75 procent van de kinderen paars verkiest boven alle andere kleuren. Paars is in de natuur een zeer zeldzame kleur. Sommige mensen beschouwen het dan ook als een kunstmatige kleur.

Paars wordt vaak gezien als een warme kleur. Daarbij associëren veel mensen paars met vrouwen. Dit komt mede doordat het de lievelingskleur is van veel vrouwen. Is het jouw lievelingskleur? Dan ben je hartstikke artistiek en gevoelig. Trefwoorden die verder passen bij paars zijn intuïtief, authentiek, inspiratie, vredelievend en passiviteit. Ook wordt paars indirect gekoppeld aan een gevoel van betrouwbaarheid.

Bedrijven met een paarse huisstijl zijn Hallmark, Centrum voor jeugd en gezin, Purebeauty, Milka, Cadbury en Yahoo.

Paars stimuleert het bewustzijn en bevordert hierdoor het denken. Het heeft een opbeurend en kalmerend effect en je schijnt er creatiever van te worden.

Verschillen qua voorkeur bij mannen en vrouwen

verschillende voorkeuren voor kleuren mannen en vrouwenDat mannen een andere voorkeur voor een bepaalde kleur hebben dan vrouwen zal je niet verbazen.

Dat geldt ook voor het gebruik van kleuren voor webdesign. Hier de verschillen. Blauw is voor zowel mannen als vrouwen favoriet. Maar bij mannen overheerst duidelijk de voorkeur voor blauw. Hier zie je ook de de voorkeur voor paars bij vrouwen. (bron: Frankwatching)

Waar zowel mannen als vrouwen een hekel aan hebben is de kleur bruin. Daar doe je niemand een plezier mee.

De kleuren voor mijn website heb ik op gevoel uitgekozen en niet eens over de effecten nagedacht. Bijzonder is dat groen absoluut niet mijn favoriete kleur is maar ik hem wel gebruik. En dat de kleuren precies dat weergeven, waar ik voor sta, wat ik wil zijn en wat ik wil uitstralen.

Kleurgebruik bij marketing

Over het kleurgebruik en het effect ervan op verkoop kan ik een heleboel schrijven. Voor nu houd ik het bij het volgende. Als je zwakke argumenten hebt voor de verkoop van je product of dienst is het beter om warme kleuren te gebruiken. Hiermee stimuleer je de intuïtiteve verwerking in de hersenen. Bij sterke argumenten moet je juist rationele verwerking stimuleren. Dan kun je beter de koele kleuren paars, blauw en groen gebruiken.

Tooltip

Met de color picker kun je kijken welke kleuren goed bij elkaar passen en per kleur worden bijvoorbeeld verschillende tinten van licht naar donker aangegeven. Je kunt voor twee kleuren, die matchen gaan, maar ook voor 3 of meer.

Heb jij een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde kleur? En hoe ben jij tot de kleuren van je huisstijl en je website gekomen? Als je het wilt laten weten, heel graag. En ook als je op iets anders uit dit artikel wilt reageren natuurlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *