Contentmarketing en communicatie

hond achter laptop voor communicatie

Contentmarketing en communicatie

Communicatie is een breed vakgebied

Contentmarketing is communiceren en de interactie met je klant aangaan. Het maakt onderdeel uit van je contentstrategie. Wanneer je voor een organisatie of bedrijf communiceert, is een contentstrategie belangrijk. Welk verhaal ga je vertellen, aan wie en via welk medium. Kortom: hoe ga je communiceren? Maak je het leuker dan alleen informeren?

We communiceren de hele dag. Mondeling (door iets of juist niets te zeggen) en schriftelijk. Non-verbaal door een bepaalde houding aan te nemen of te blozen. Met een kledingkeuze. Door kleur te gebruiken. Er zijn op communicatiegebied trends te ontdekken zoals steeds meer online communicatie in plaats van offline. Meer aandacht voor duurzaamheid en groepsbeïnvloeding.

Ook kun je communicatie uitsplitsen in diverse onderdelen. Denk aan een communicatieplan opstellen of een strategie uitdenken. Onderzoek uitvoeren en analyseren. Campagnes en middelen bedenken. Projecten begeleiden en evenementen organiseren. Interne en externe communicatie.

Allemaal onderwerpen waarbij een communicatiemedewerker wordt ingezet. En waarbij Virtueel Assistent Nodig je kan ondersteunen. Soms als trekker, soms als onderdeel van een projectteam. Als zzp’er ben je vaak zelf je team en doe je alles. Deze blog gaat over een stukje online content marketing.

Wat is contentmarketing

Er zijn veel definities als het gaat om contentmarketing. Die van Joery Bruijntjes spreekt mij aan en luidt als volgt:

Klanten binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is Content Marketing.

woord contentmarketingBij contentmarketing draait zoals gezegd alles om het relevant zijn voor je klanten. Hoe draag je effectief je boodschap uit en creëer je draagvlak en hoe zorg je ervoor dat jouw teksten worden gelezen? Of je instructiefilmpje wordt bekeken. Ten eerste zul je content moeten maken die je klanten leuk of interessant vinden. Die ze helpt bij het oplossen van een probleem of een zetje in de goede richting geeft. Motiveert of activeert.

Het is een onderdeel van je totale marketingplan. En draait vooral om waardevolle informatie bieden, waarbij de lezer centraal staat. Het is overigens geen inboundmarketing.

Contentmarketing gaat over het aanbieden van informatie, waar behoefte aan is. Dat kan via on- en offline middelen. Inboundmarketing gaat over het aantrekken van websitebezoekers. Om beter gevonden te worden. Inboundmarketing is meer een verzamelnaam; het maakt gebruik van contentmarketing. Of, om het anders te zeggen: inboundmarketing is online marketing terwijl contentmarketing ook offline marking is.

Hoe maak je relevante content

Ook hier zijn verschillende manieren. Eentje is om een breed onderwerp te pakken. Zoals deze als voorbeeld: contentmarketing. Daar ben jij vast wel eens mee bezig. Wat wil ik nou dat jij daarover onthoudt? Dat is mijn eerste doel. Vervolgens ga ik kijken welke vragen er (mogelijk) leven bij het onderwerp. Zoals wat het is (en wat het niet is). En hoe je goede content maakt. Door bijvoorbeeld:

  • te vermijden dat je promotie voor je product of dienst maakt (heel klein beetje aan het eind mag ….)
  • je klant centraal te stellen;
  • oplossingen aan te bieden, klanten de juiste weg wijzen en een oplossing bieden voor hun probleem;
  • geloofwaardig over te komen;
  • je boodschap op een prettige manier aan te bieden.

Doelstellingen en klantprofielen

smiley met tekstwolkVoordat je überhaupt aan content begint is het erg handig om te weten wie je doelgroepen zijn. Anders vis je misschien in de verkeerde vijver. Als je én de doelstellingen van je bedrijf én de KPI’s helder hebt én je weet wie je klanten zijn én waar ze zich bevinden, maak je content.

Hoe beter je de content afstemt op het niveau en de interesse van je doelgroepen, hoe groter de kans op het gewenste effect. Daarom is het raadzaam om een paar klantprofielen aan te maken. Zij vertegenwoordigen je doelgroepen. Het zijn fictieve personen, waarover je zoveel mogelijk informatie in kaart brengt.

Denk hierbij aan:

  • geslacht, leeftijd, studie/beroep, gezinssamenstelling, eventuele huisdieren, inkomen en woonplaats;
  • hobbies, levensstijl, karakter (introvert of extravert), gezondheid en mediagebruik;
  • gebruik van oriëntatie-, koop- en gebruikskanalen, koopmotieven, recentheid en mate van loyaliteit;
  • beïnvloeding, gevoelens, gedachten en overtuigingen.

Deze opsomming is niet volledig. Een klantprofiel wordt afhankelijk van je product of dienst opgesteld. Hiermee kun je jouw echte klanten zo doeltreffend mogelijk informatie bieden. Blogs, reviews, video’s, webinars, e-books, white papers etc. Op die manier schiet je niet met losse flodders. Naast klantprofielen heb je ook de “touchpoints” (klantcontactmomenten).

Klantreis

Voor je bedrijf of organisatie is het belangrijk dat onderdeel van je plan is wanneer je welke vorm van content inzet. Hiervoor is kennis van de klantreis onontbeerlijk. Wat te weinig mensen zich realiseren is het psychologische aspect dat mensen beïnvloedt bij het maken van keuzes. Voordat ze jou kennen en met jou in zee willen gaan, gaat er een heel proces aan vooraf. Dus niet pats boem een aanbieding op social media plaatsen. Ze moeten je eerst beter leren kennen. En natuurlijk moet je ook kijken hoe je on- en offline communicatie zodanig inzet dat ze elkaar versterken. Vervolgens ga je content verbinden.

Content verbinden

kopje koffie bestaande uit lettersEen voorbeeld van content verbinden is het schrijven van een blog, waarvan het doel is om mensen op de hoogte te stellen van je producten en diensten (bewustwording).

In dat blog link je naar een ander blog waarvan het doel is om mensen te laten overwegen of ze je product wel of niet gaan aanschaffen (informatie).

En dat blog linkt dan weer naar een actieblog: kopen/downloaden/inschrijven. Als iemand dan iets gekocht heeft of een webinar gevolgd heeft kun je tot slot nog een mailtje sturen en vragen naar de beleving/ervaring, door middel van een beoordeling of een review. (bron: Antal de Waij)

Naast enorm goed zijn in het creëren van waarde voor klanten spelen er nog twee zaken. Organisaties, die in staat zijn om online communicatie naadloos te laten aansluiten op social media hebben een succesvolle waardestrategie. En tot slot is klantbeleving heel erg belangrijk. Probeer zo veel mogelijk feedback te krijgen. Liefst op een ludieke manier. Enquêtes schieten al snel bij mensen in het verkeerde keelgat.

Tijd, geld, creativiteit en kennis

Alle soorten content hebben 4 componenten: tijd, geld, creativiteit en techniek/kennis. Een blog schrijven kost veel tijd, weinig geld, veel creativiteit en redelijk wat techniek/kennis. SEO idem. Adverteren kost weinig tijd, veel geld, veel creativiteit en weinig techniek/kennis. Daar moet je ook rekening mee houden. Heel veel tijd in bloggen steken zonder dat het wat oplevert heeft weinig zin. Dan kun je beter adverteren en je tijd investeren in dingen die wél geld opleveren. Uiteraard hebben sommige vormen langere tijd nodig om een gewenst resultaat te bereiken. Wanneer je over weinig financiële middelen beschikt én weinig tijd wordt het echt kiezen en goed meten.

Misschien kun je wat tips gebruiken bij het maken van de juiste content of wanneer je het aanbiedt. Bij contentmarketing of bij andere vormen van on- en offline communicatie.