Facebookmarketing in het kort

Facebook duimpje facebook voor facebook marketing

Wat Facebookmarketing inhoudt

The soul never thinks without an image – Aristotle

Facebookmarketing is de bedrijfsmatige inzet van Facebook. Dat kan B2C (van business naar customer/klant) of B2B (van business naar business) zijn. Facebookmarketing ondersteunt je branding: de betrokkenheid van mensen bij het product of de dienst. Het bevordert ook de conversie. Een conversie is het moment waarop een bezoeker van een website of ander social mediakanaal overgaat tot een aankoop, een informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of iets anders wat je in gedachten hebt.

De traditionele manier van communiceren bestaat niet meer. Vóór de komst van social media had je iemand die een boodschap verstuurde (de zender) naar iemand anders (de ontvanger). De zender had iets in gedachten en zette dat om in woorden. Encoderen heet dat. Die gesproken of geschreven boodschap kwam bij de ontvanger. De ontvanger zette de boodschap ook om in woorden. En dat heet decoderen.

Nu is iedereen zender geworden. Een voorbeeld is dat je als zender een bericht op Facebook plaatst. Jouw vrienden of klanten (de ontvangers) lezen dat. En vervolgens reageren ze op je bericht of delen het. Daarmee zijn ze nu zelf ook zender geworden. Dat is aan de ene kant leuk. Het betekent ook dat je daarmee de controle over het door jouw geplaatste bericht verliest. Lees voor meer informatie hierover “Hoe maak je een goede marketingmix“.

Soms kan dat vervelende gevolgen hebben, als er negatief op je bericht gereageerd wordt. In extreme gevallen gaat zo’n bericht in mum van tijd de wereld over. Dan is het tijd voor crisismanagement. Dit geldt natuurlijk met name voor mensen of bedrijven die erg bekend zijn.

Met een zakelijke bedrijfspagina op Facebook toon je berichten en producten of diensten aan je fans, creëer je interactie en feedback en krijg je kliks naar je website. Een zakelijke Facebookpagina is eenvoudig op te zetten. Je kunt hem zelfs als webshop gebruiken.

Is een zakelijke Facebookpagina saai? Nee hoor, het is juist leuk. Je zakelijke pagina ziet er wel wat anders uit maar het principe blijft hetzelfde: op een leuke manier contacten leggen met je klanten.

Infographic Facebookmarketing

 

Waarom Facebookmarketing

Facebookmarketing is een krachtig middel op social media. Wereldwijd zitten 1,4 miljard mensen dagelijks op Facebook. Nederland heeft 10,4 miljoen gebruikers waarvan er 7,1 miljoen dagelijks te vinden zijn op Facebook (Bron: Newcom Research & Consultancy B.V., januari 2020). En omdat het bij social mediamarketing gaat om dáár zijn waar je klant is ben je wel gek om het zakelijk niet in te zetten. Facebook is een vriendennetwerk. En daarom is het belangrijk dat je op Facebook vrienden met je klant wordt. Net als bij alle andere vormen van marketing en het maken van goede content gaat het ook hier om:

    • authentiek zijn, jezelf dus;
    • uniek, dat is makkelijk want dat ben je al maar wees met name oprecht;
    • informatie plaatsen waar jouw klant wat aan heeft.

Mond-tot-mondreclame: liken, reageren en delen

De basis van het zakelijk gebruik van social media is in het verleden al gelegd: mond-tot-mondreclame. Dat is niet anders op Facebook. Wanneer je jouw producten en diensten op een goede manier promoot vinden mensen dat leuk. Je berichten krijgen een “like”. Vinden ze het écht interessant of grappig, dan reageren ze en/of worden je berichten gedeeld. Dat is natuurlijk geweldig. Zo zien veel mensen wat jij te bieden hebt.

Ik deel zelf met regelmaat leuke cartoons of mooie spreuken, waarvan ik denk “dat moeten andere mensen ook zien”. Ook producten, die worden aangeboden, “like” ik en als ik denk dat het voor een ander interessant is tag ik ze in een reactie of deel het. Ik doe dit dus persoonlijk maar je kunt op deze manier ook een groot zakelijk bereik krijgen.

Facebook is geen eiland

Facebook moet je niet afzonderlijk inzetten (net als andere social mediakanalen) maar in samenspel met de rest van je marketingmix. Conversie gebeurt op je eigen kanaal, meestal op je website. Facebookmarketing is onderdeel van de klantreis en kan in iedere fase een rol spelen. Je ziet het vooral in de bewustwordings- en interessefase.

Facebookgebruikers klikken niet zo snel naar een aanbieding. Het ondersteunt je marketing optimaal wanneer jou klanten al bekend zijn met je merk maar nog niet klaar zijn voor een aankoop. Je Facebookpagina werkt tenslotte uitstekend als servicekanaal: het is een ontzettend laagdrempelig aanspreekpunt. Er wordt ook wel gesteld dat social mediakanalen, en met name WhatsApp, de huidige klantenservices gaan vervangen.

Weet waar je kansen liggen

Mensen kopen een product of nemen een dienst af omdat ze een probleem hebben. De auto moet vervangen worden, het huis is te klein geworden, de laptop is sterk verouderd. Of het bedrijf groeit en heeft meer personeel nodig, de organisatie moet gereorganiseerd worden. Nieuwe wet- en regelgeving verandert en daarmee ook het dienstenaanbod in de publieke sector. Denk aan de invoering van de WMO.

Kortom: er zijn redenen én klanten genoeg. De markt is echt niet verzadigd. Maar je moet wel weten waar je kansen liggen en hoe je die kunt omzetten in euro’s. Identify, attract, convert. Ofwel herken, haal binnen en verkoop. Reageer bij Facebookmarketing en zorg ervoor dat je jouw klanten aan boord houdt.

Leg je oor te luister

Als je Facebookmarketing in wilt zetten zul je dus goed naar je goed naar je volgers moeten luisteren en op ze reageren. Daarmee onderscheidt Facebookmarketing zich niet van andere soorten marketing. Hoe leuk het ook is om je pagina in te richten en bij te houden: die is er niet voor jou maar het is voor je (potentiële) klanten. Dus kijk waar de behoeftes liggen en reageer erop.

Op de reacties van mensen, die op jouw bericht reageren. maar ook om berichten interessant te maken en te houden. Zo ontstaat er een wisselwerking. En zo haal je klanten binnen. Op een leuke, inspirerende en creatieve manier.

Boekentip

Ik heb er een aantal van. Die kleine boekjes, ….. in 60 minuten. Makkelijk om door te bladeren en vol goede tips. Zo ook Facebookmarketing in 60 minuten van Marcel van der Heijden. Voor € 12,50 is het boek ook van jou. En omdat ik regelmatig een boek verloot krijg jet het misschien wel gratis! Kijk voor lopende acties op mijn Facebookpagina.

Meer weten over online marketing? Neem gewoon contact op. Misschien kan ik je op weg helpen met wat voorbeelden of met algemenere social mediamarketing. Als jij goede tips hebt en je wilt ze delen, dan kun je dat hieronder doen.

Geef een reactie