Metric

Wat is een metric?

Een metric is een dataset of indicator. Makkelijker uit te leggen met een voorbeeld. Stel dat je een webshop hebt met make-up. Een metric is dan het aantal vrouwelijke bezoekers ten opzichte van mannelijke bezoekers. Een metric kan ook het aantal aankopen door mannen ten opzicht van vrouwen zijn. En een onderliggende metric kan dan weer zijn of mannen eerder de mak-up zelf kopen of een cadeaubon.

Behalve op demografie kun je ook als metric een tijdstip nemen, dat de meeste bezoekers trekt op social media bijvoorbeeld. En zo zijn er nog veel meer indicatoren, die iets zeggen over je bedrijf.

Een metric moet wel iets concreets zijn en bestaat uit twee of meer samengestelde metingen. Neem nu als voorbeeld klantervaring. Kun je dat meten? Ja je hebt een metric hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief en een gratis e-book hebben gedownload en een review hebben geschreven over het e-book. Alleen het aantal inschrijvingen is geen metric omdat het 1 meting is en geen dataset.

Belangrijk bij metrics is dat er heel veel zijn maar dat je wel van tevoren moet weten wat je wilt meten.