Outboundmarketing

Wat is outboundmarketing?

Outboundmarketing is de traditionele marketing, zoals we die kennen:  telemarketing, televisie- en radioreclame, reclame in kranten, andere advertenties en direct mail. Het is een vorm van pushmarketing. Je koop de aandacht van de klant. Je betaalt er dus voor. Bij pullmarketing trek je klanten naar je toe. Gratis. Door het verspreiden van waardevolle content bijvoorbeeld.

Outboundmarketing is op zijn retour. Mensen vinden reclames bij een film of televisieprogramma storend. Ze kijken liever naar Netflix of uitzending gemist. Heel veel mensen schrijven zich ook in voor het bel-me-niet-register.

De tegenhanger van outboundmarketing is inboundmarketing. Inboundmarketing is een marketingstrategie die via internet potentiële klanten aantrekt. Je noemt dit pull-marketing en doet het door waardevolle content voor je potentiële klant te maken en te verspreiden. Het voordeel is dat het blijvend is.

Een blog een voorbeeld van inboundmarketing. Die blijft in de zoekresultaten terugkomen. Een advertentie (outboundmarketing) is na een bepaalde tijd verdwenen.