Longtail zoekwoorden

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden bestaan uit 4 zoekwoorden of meer. Het kan een hele zin zijn. Bij longtail zoekwoorden moet je denken aan “waar vind ik in Rotterdam roze hardloopschoenen”. De verhouding shorttail versus longtail is ongeveer 30%/70%. Dat komt omdat mensen steeds specifieker gaan zoeken. En dus meer woorden gebruiken.

Longtail zoekwoorden zijn erg geschikt voor voice search. Maar je zult ook meer conversie krijgen met het gebruik van longtail zoekwoorden. Omdat mensen al weten waar ze naar op zoek zijn. Als ze op jouw pagina klikken is de kans groter dat dit tot aankoop van een product of dienst leidt. Ze zijn bij voorbaat al meer geïnteresseerd en geïnformeerd.

Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij minder dan 3 woorden in een zoekmachine worden ingevoerd of ingesproken. “Roze hardloopschoenen” bijvoorbeeld.

Nog even los van voice search, waarvoor de longtail variant gebruikt wordt, is het bijzonder dat veel bedrijven nog steeds gebruik maken van shorttail zoekwoorden. Als je weet dat 70% op longtail zoekt, waarom dan shorttail gebruiken? Waarschijnlijk omdat het erin geslepen is en het is ook wel afhankelijk van je situatie.