Kennisbank

opengeslagen boek met letters in de lucht

A

Answer the Public

Wat is Answer the Public?

Answer the Public is een tool waarbij je een zoekwoord intypt. Je krijgt daarna een enorme hoeveelheid aan mogelijke zoekwoordtermen te zien, die mensen intypen naar aanleiding van een bepaald woord.

Handig om klantinzicht te krijgen en hoe je je eigen website beter vindbaar kunt maken. Ideaal om nieuwe ideeën voor blogs op te doen en longtail zoekwoorden te optimaliseren.

 

 

B

[faq p=6467]

p=5516]

B2C (business to customer)

Wat betekent B2C (business to customer)?

B2C betekent dat bedrijven zaken doen met consumenten. Denk hierbij aan een garage, die auto’s aan klanten verkoopt of een kledingwinkel/webshop.

Marketingtechnieken zijn onder andere:

  • contentmarketing;
  • zoekmachinemarketing;
  • social mediamarketing;
  • inbound marketing;
  • e-mail marketing;
  • affiliate marketing;
  • referral marketing.

C

Call-to-action

Wat is een call-to-action?

Een call-to-action (CTA) betekent oproep tot actie. Het kan een afbeelding of een knop met een tekst zijn. Je wilt hiermee bereiken dat iemand, die op jouw website komt, een bepaalde handeling uitvoert. Doorklikken naar een verkooppagina bijvoorbeeld. Of een pagina waarop je diensten aanbiedt.

Ook in een advertentie kun je een call-to-action-opnemen. Zoals “bestel nu”.

Teksten op een call-to-action zijn vaak “lees verder voor meer informatie” of “neem contact op”.

Het is beter om niet meer dan 1 call-to-action per pagina te plaatsen. Anders ziet de bezoeker niet meer wat echt belangrijk is. De kleur van de knop mag best een opvallende zijn; dat is tenslotte de bedoeling.

 

Communicatie

Wat is communicatie?

Communicatie is het doorgeven van informatie. Je hebt hiervoor een zender en een ontvanger. De zender zet zijn gedachten om in woorden of beeld. Dat heet encoderen. De ontvanger zet de boodschap, die hij of zij ontvangt om in gedachten. Dat heet decoderen oftewel ontcijferen.

Je hebt allerlei vormen van communicatie. Een paar zijn:

  • schriftelijke communicatie;
  • mondelinge communicatie (verbale communicatie);
  • non-verbale communicatie (via het aannemen van een houding of door een gezichtsuitdrukking);
  • communicatie met kleur.
Communicatiemix

Wat is een communicatiemix?

Een communicatiemix bestaat uit alle mogelijk manieren om met klanten te communiceren. Denk aan on- en offline reclame, persoonlijke verkoop, (public relations), displays, verpakkingen, tentoonstellingen, beurzen, gratis monsters en sponsoring.

Content

Wat is content?

Content betekent letterlijk inhoud. Het is in alles wat beschikbaar wordt gemaakt door online én offline media. Content is dus niet alleen tekst in de vorm van een artikel, een interview, quiz, of een review. Content is tekst, beeld en geluid. En dus ook video’s infographics, foto’s, en geluidsfragmenten. Maar ook de inhoud van een database.

Contentkalender

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Van tevoren maak je een opzet wanneer je voor welke kanalen en in welke vorm iets maakt en publiceert. Het creëert rust want je hoeft niet ad hoc snel iets te verzinnen. Ook geeft het een goed overzicht of alle belangrijke items aan bod komen voor jouw doelgroep(en).

Contentmarketing

Wat is contentmarketing?

Klanten binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is Content Marketing. (bron: Joery Bruijntjes).

Door relevante content aan te bieden win je klanten en door ze een uitstekend product of dienst te leveren maak je ze ambassadeur.

Crosschannel

Wat betekent crosschannel?

Bij crosschannel kan een klant, net als bij multichannel kiezen uit diverse mogelijkheden. Hij of zij kan in een fysieke winkel iets kopen of wat bij een webshop bestellen. Maar bij crosschannel  kan de klant iets online bestellen en dat dan bij een fysieke winkel ophalen.

Bij crosschannel marketing staat de klant centraal. De klant wordt gevolgd en getraceerd terwijl hij of zij van het ene naar het andere kanaal gaat. Het is wel veel moeilijker om hier goed op in te spelen.

Dit in tegenstelling tot multichannel. Bij multichannel kan een klant kiezen of hij een product online of in de winkel koopt.
Multichannel marketing betekent dat meerdere kanalen tegelijk ingezet worden om de klant te bereiken, zoals tv, tijdschriften en social media. Bij multichannel marketing staat de organisatie of het bedrijf feitelijk centraal en niet de klant.

Customer Relationship Management (CMR)

Wat is Customer Relationship Management (CMR) oftewel klantbeheer?

Customer Relationship Management (CMR) houdt in hoe je als organisatie omgaat met je klanten en hoe je de relatie beheert. Door middel van het verzamelen van gegevens kun je de relatie met je klanten sturen en verbeteren. Je krijgt ook goed inzicht in het gedrag van de klant.

Doel is onder andere om klanten te werven en te behouden. Met name dat laatste is van belang. Het is goedkoper om in te zetten op het behoud van een klant dan het werven ervan.

CMR kan worden uitgesplitst in:

  • technologie (software zoals cloud);
  • strategie (hoe je relatiebeheer aanpakt);
  • proces (systeem voor relatiebeheer).
Customer Relationship Management (CMR) Systeem

Wat is een Customer Relationship Management (CMR) systeem?

Met een Customer Relationship Management (CMR) systeem breng je structuur aan en kun je:

  • klantinformatie verzamelen;
  • processen zoals auto-reply en nieuwsbrieven per e-mail en facturatie automatiseren;
  • kosten besparen en of door samen met collega’s via 1 systeem werken.

Je kunt een strategie ontwikkelen om de klantrelaties te optimaliseren maar ook om ze op te bouwen en te onderhouden. Naast een  werkwijze is het ook een systeem.

D

Doelgroep

Wat is een doelgroep?

Er zijn verschillende definities van een doelgroep. Bij marketing is een doelgroep een groep personen of bedrijven waar een product of dienst zich op richt. Je kunt met jouw bedrijf je richten op één doelgroep, bijvoorbeeld babies. Een doelgroep deelt bepaalde kenmerken met elkaar. In het Engels is een doelgroep een target audience.

Maar meestal heb je meerdere doelgroepen. Voor elke doelgroep is het de kunst om passende content te maken, waarmee je die bereikt. Je kijkt welke behoeften ze hebben, welke problemen, pijnpunten of angsten.

 

Domeinnaam

Wat is een domeinnaam?

In principe is een domeinnaam bedoeld als een gemakkelijk te onthouden koppeling aan een IP-adres.

Een domeinnaam is een unieke naam op internet. Die van mij is virtueelassistentnodig.nl.

Het is een zogenaamd country code top level domain (ccTLD). Een ccTLD verwijst naar een land. Voor Nederland is dat nl, voor België be en voor het Verenigd Koninkrijk uk. Je hebt ook een generic top level domain (gTLD). Dat eindigt op .org of .com bijvoorbeeld.

Voor je SEO (Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie) kan een domeinnaam een positieve rol spelen. Er zijn wel een paar voorwaarden:

  • het verwerken van je bedrijfsnaam in je domeinnaam is alleen handig met bepaalde extensies, zoals .nl en .com;
  • het is alleen nuttig als de domeinnaam exact is waarop jij wilt dat mensen zoeken. Stel dat je konijnenvoer verkoopt. Dan is www.hetlekkerstekonijnenvoer.nl niet echt een toegevoegde waarde qua domeinnaam. Beter is www.konijnenvoer.nl. Alleen is de kans dat die naam nog vrij is nihil. Daarom kan een voor de hand liggende zoekwoordcombinatie een optie zijn.
  • vermijd verbindingsstreepjes in je domeinnaam.

 

 

 

E

Economische waarde

Wat is economische waarde?

In de economie is waarde een eigenschap van goederen (waaronder ook diensten worden verstaan). Deze eigenschap maakt het mogelijk producten en diensten te vergelijken om tot uitruil of een prijs te komen. Zo kun je kijken of een Is een product goedkoper of duurder is of het bijvoorbeeld tijd of energie bespaart? Aan de hand daarvan kun je de economische waarde bepalen.

Een andere definitie is waarde die een goed (of dienst) bezit in het vrije economische verkeer, d.w.z. in een situatie waar vragers en aanbieders samen de prijs van een goed (of dienst) kunnen bepalen. Een goed is een product.

 

Emotionele waarde

Wat is emotionele waarde?

Emotionele waarde is de vertrouwensband en intimiteit tussen de klant en het merk of bedrijf. Emoties en ervaringen zijn erg belangrijk bij merkimago. Belangrijker dan producteigenschappen of innovaties. Kortom, wat voor gevoel krijg je bij een product of de dienst. Word je er blij of vrolijk van?

De meeste beslissingen worden op basis van emotie genomen, ook al denken we dat we het rationeel doen. Ratio stelt de bestemming vast en emotie zorgt ervoor dat we actie ondernemen. Het is dus niet zo dat we óf rationeel óf op basis van emotie beslissen. Emotie is een uitbreiding van ratio (=verstand). Door verbindende communicatie leer je te kijken naar de behoeften, die achter je emoties schuilen.

F

Facebookmarketing

Wat is Facebookmarketing?

Facebookmarketing is de bedrijfsmatige inzet van Facebook. Mensen hebben vaak een privépagina op Facebook. Zo kun je ook een bedrijfspagina maken, waarop je je diensten aanbiedt, reviews kunt tonen en evenementen kunt plaatsen. Verder bouw je een band op met je potentiële klanten door berichten en video’s te plaatsen. Hierdoor ontstaat interactie.

Mensen vinden je berichten leuk, reageren en/of delen ze. Dat laatste is natuurlijk waar het om draait. Hierdoor komen nog meer mensen te weten over jouw organisatie of bedrijf. Je kunt Facebook zien als een gratis advertentiemiddel maar je kunt er ook betaald op adverteren. Gratis op Facebook adverteren doe je meestal door middel van een “weggever”. Dat kan een gratis e-book zijn, een uitgebreide checklist, een webinar of een product. Daardoor komen mensen met jouw product of dienst in aanraking en zien ze wat je te bieden hebt. Hierdoor zijn ze eerder geneigd om met je in zee te gaan.

Functionele waarde

Wat is een functionele waarde?

Een functionele waarde geeft aan wat doet een product of de dienst doet. Om je concurrentie te overtreffen zorg je ervoor dat het in vergelijking met ander producten of diensten bijvoorbeeld:

  • meer/beter probleemoplossend is;
  • uitgebreider is;
  • geavanceerder is;
  • gemakkelijker in gebruik / kwalitatief beter is.

G

Golden Circle

Wat is de Golden Circle?

De Golden Circle in bedacht door Simon Sinek. Hij bestaat uit drie cirkels. Deze drie cirkels en waar ze voor staan gelden voor elk bedrijf en elke organisatie. Hierin bevinden zich de termen wat, hoe en waarom. De kern is ‘’why / waarom”, gevolgd door ‘how / hoe” en als omhulsel “what / wat’. afbeelden van een circel met 3 ringen De Golden Circle van Simon Sinek

De Golden Circle gaat in op de manier van denken, handelen en communiceren van jouw organisatie. Met de klant in gedachten uiteraard. Hoe de boodschap het beste overgebracht kan worden en de klant het beste bereikt. Communicatie en aangeven wat je belangrijk vindt, daar draait het om. Waar je voor staat, welk verschil jij met jouw bedrijf of met jouw organisatie wilt maken. Dus van binnen naar buiten werken en niet andersom.

 

Google Trends

Wat is Google Trends?

Google Trends is een dienst van Google die door middel van grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met de zoekmachine van Google. Ook een vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag is mogelijk. (bron: Wikipedia)

H

Hostingprovider

Wat is een hostingprovider?

Een hostingprovider is een aanbieder van webruimte, webdiensten en het onderhoud van websites. Een hostingprovider biedt dit aan mensen of bedrijven, die geen eigen webserver hebben. Het woord host betekent gast. Jouw website draait als gast op de hostingserver.

Er zijn veel verschillende aanbieders. De één is wat duurder dan de ander. Vaak lijkt de goedkoopste ideaal. In de praktijk blijkt vaak dat een goedkopere aanbieder meer websites op een server heeft staan dan een wat duurdere. Hierdoor is jouw website trager en dat heeft weer gevolgen voor de ranking in Google. Die is lager naarmate je website trager is en het langer duurt voordat hij geladen is.

Punten om op te letten zijn:

  • schijfruimte, die je krijgt;
  • php-versie, die gebruikt wordt;
  • hoeveel websites op een server draaien;
  • up- en downtime. Uptime is de tijd dat je met je website in de lucht bent, down is dat je door omstandigheden even niet bereikbaar bent. Als je lang uit de lucht bent kun je niet geïndexeerd worden en heeft dit gevolgen voor je ranking.
  • de locatie van je server: als je veel buitenlandse klanten hebt is een buitenlandse hosting provider geen gekke optie. Maar heb je overwegend Nederlandse klanten, dan kun je het beste voor een Nederlandse hostingprovider gaan. Omdat je website sneller ingeladen wordt. En omdat je geen tijdsverschil hebt als je de klantenservice wilt bereiken;
  • proberen qua laadtijd onder de 2 seconden te blijven. Nu is niet alleen de hostingprovider verantwoordelijk voor de laadtijd maar jij zelf ook. Als je zelf allerlei dingen doet, die de laadtijd negatief beïnvloeden kan de hostingprovider nog zo goed zijn maar is het echt aan jou om bepaalde zaken te veranderen.
  • een goede klantenservice. Het is fijn als er problemen zijn met je website dat je snel met je hostingprovider kunt schakelen en vakkundig geholpen wordt.

Alles bij elkaar is het echt die paar euro per maand dubbel en dwars waard.
een pakket dat past bij jouw Content Management Systeem (CMS). Zo kan ik bij Topservers bijvoorbeeld voor een standaardpakket kiezen of een WordPresspakket.

HTML (Hyper Text Markup Language)

Wat is HTML (Hypertext Markup Language)?

HTML is een opmaaktaal. Het wordt gebruikt om een webpagina op te maken qua lay-out en structuur. Als voorbeeld kun je een krant nemen. Hoe en waar de artikelen met afbeeldingen en tekst staan, wordt door middel van HTML geregeld. De kleur, de lettergrootte en de ruimte tussen de afbeeldingen en de tekst wordt in een CSS (Cascading Style Sheet) bepaald.

I

Inboundmarketing

Wat is inboundmarketing?

Inboundmarketing is een marketingstrategie die via internet potentiële klanten aantrekt. Je noemt dit pull-marketing en doet het door waardevolle content voor je potentiële klant te maken en te verspreiden. Het voordeel ten opzichte van outboundmarketing is dat het blijvend is.  Een blog een voorbeeld van inboundmarketing. Die blijft in de zoekresultaten terugkomen. Een advertentie (outboundmarketing) is na een bepaalde tijd verdwenen.

De marketingtechnieken, die je hierbij inzet zijn:

  • e-mailmarketing ;
  • contentmarketing;
  • social mediamarketing;
  • zoekmachinemarketing.

Als tool hiervoor is Hubspot geschikt. Hubspot is een alles-in-1 marketingplatform je bij bovenstaande activiteiten kan ondersteunen. Het is een Customer Relationship Management (CRM) systeem waarmee je jouw relatiebestand beheert. Omdat je in één systeem afspraken en documenten verzamelt heb je altijd een actueel klantbeeld voor handen. Het bied je structuur en waarde. Er is een gratis versie en er zijn abonnementen.

Instagram

Wat is Instagram?

Instagram is een sociaal netwerk, dat is opgericht door Mark Zuckerberg, eigenaar van onder andere Facebook en WhatsApp.

Bij Instagram draait het vooral om het plaatsen van foto’s en zogenaamde stories. Hele korte filmpjes met afbeeldingen of gesproken tekst. Instagram maakt een enorme groei door. Het was ooit bedacht voor met namen jongere, creatieve personen en ondernemers. Nu is het uitgegroeid tot een volwaardig, volwassen social mediaplatform. In 2019 steeg het aantal gebruikers met 14% tot 5,6 miljoen Nederlanders. De stijging van het dagelijks gebruik was nog groter, namelijk 29%.

De verwachting is dat die stijging alleen maar door zal zetten.

J

JavaScript

Wat is JavaScript?

JavaScript is een programmeertaal die gebruikt wordt om webpagina’s interactief te maken. Een menu dat uitvouwt, blokken die bewegen of een afbeelding die groter wordt als je er met de muis overheen gaat. Daar is JavaScript voor.

JPG-bestandformaat

Wat is een JPG-bestandformaat?

Een JPG-bestandsformaat is geïmplementeerd voor het opslaan van digitale foto’s en afbeeldingen met ondersteuning voor 24-bits kleuren. Een afbeelding, die een JPG-bestandformaat heeft, is zo gecomprimeerd dat hij relatief weinig ruimte inneemt. Dit in tegenstelling tot een afbeelding met een PNG-bestandformaat. Daarom is het aan te raden om bestanden als een jpg-bestand op te slaan. Met het programma png2jpg kun je dit makkelijk doen en het scheelt je echt heel veel KB’s.

 

K

Klantinzicht

Wat is klantinzicht?

Klantinzicht is het achterhalen en begrijpen wat een klant belangrijk vindt. Wat wil de klant en waarom? Waar loopt een klant tegenaan, waar ligt hij of zij ’s nachts wakker van en waarom doet een klant wat hij doet qua aankoop bijvoorbeeld. Wat zit daarachter? Allemaal vragen dus. Het gaat verder dan een klantprofiel opstellen. Het brengt de klant nog eerder en beter naar jouw product.

Klantprofiel

Wat is een klantprofiel?

Een klantprofiel is een beschrijving van de kenmerken van een klant. Je hebt een klantprofiel nodig om relevant en uniek voor je klant te zijn. Daarom beschrijf je in een klantprofiel heel veel zaken zoals:

  • woonplaats, sekse, gezinssamenstelling, opleiding, beroep en inkomen;
  • karakter, hobbies en interesses;
  • waarden en drijfveren;
  • voorkeur en aanwezigheid op social media;
  • angsten, frustraties, dilemma’s en twijfels;
  • risicostrategieën;
  • pijnpunten, klantvoordelen en contactmomenten.

Zo kun je gerichter producten en diensten ontwikkelen en communiceren .

Klantreis (Customer Journey)

Wat is een klantreis?

Een klantreis of customer journey is de reis die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Een klantreis bestaat uit meerdere fases:

  • bewustwording;
  • overwegen;
  • voorkeur;
  • actie;
  • ervaring;
  • binding;
  • ambassadeur.

Door de klantreis in kaart te brengen kun je zien waar je klant staat en wat je aan kunt bieden. Ben je een beginnend bedrijf, dan is naamsbekendheid verkrijgen belangrijk en dus bewustwording bij de klant kweken. Hiervoor maak je dan bijpassende content.

Klantsegment

Wat is een klantsegment?

Een klantsegment of doelgroep is een specifieke groep die je met je bedrijf of organisatie wilt bereiken. Een klantsegment heeft dingen gemeen zoals specifieke kenmerken, behoeften of problemen. Er zijn diverse manieren om klantsegmenten te maken. Eén daarvan is het maken van een klantprofiel, dat een segment vertegenwoordigt.

 

KPI (Key Point Indicator)

Wat is een KPI (Key Point Indicator)

Met een KPI, voluit key point indicator of kritieke prestatie indicator, meet je de prestaties van je organisatie of bedrijf. Voorbeelden van KPI’s zijn:

  • aantal websitebezoekers;
  • aantal views of social media;
  • aantal nieuwe klanten;
  • omzet;
  • uniek bereik van de website;
  • aantal klachten.

Om KPI’s te halen moet je natuurlijk dingen ondernemen. Die worden CFS’s, voluit critical success factors of kritieke succesfactoren, genoemd.

Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence)

Wat is Kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI)?

Kunstmatige intelligentie of artificial intelligence is een term voor een machine, die kunstmatig kan leren van zijn omgeving. Hoe meer data zo’n machine heeft, hoe meer kansberekeningen hij kan maken en hoe nauwkeuriger zijn berekeningen of antwoorden.

De machine leert zelfstandig door algoritmes te herkennen. Voorbeelden zijn:

  • chatbots die kunstmatige intelligentie gebruiken om problemen van klanten sneller te begrijpen en gerichter antwoord te kunnen geven;
  • assistenten, die informatie filteren uit grote datasets met vrije tekst om de planning te verbeteren;
  • aanbevelingsmachines, die geautomatiseerde aanbevelingen kunnen doen voor tv-programma’s op basis van het kijkgedrag van gebruikers.

 

L

Longtail zoekwoorden

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden bestaan uit 4 zoekwoorden of meer. Het kan een hele zin zijn. Bij longtail zoekwoorden moet je denken aan “waar vind ik in Rotterdam roze hardloopschoenen”. De verhouding shorttail versus longtail is ongeveer 30%/70%. Dat komt omdat mensen steeds specifieker gaan zoeken. En dus meer woorden gebruiken.

Longtail zoekwoorden zijn erg geschikt voor voice search. Maar je zult ook meer conversie krijgen met het gebruik van longtail zoekwoorden. Omdat mensen al weten waar ze naar op zoek zijn. Als ze op jouw pagina klikken is de kans groter dat dit tot aankoop van een product of dienst leidt. Ze zijn bij voorbaat al meer geïnteresseerd en geïnformeerd.

Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij minder dan 3 woorden in een zoekmachine worden ingevoerd of ingesproken. “Roze hardloopschoenen” bijvoorbeeld.

Nog even los van voice search, waarvoor de longtail variant gebruikt wordt, is het bijzonder dat veel bedrijven nog steeds gebruik maken van shorttail zoekwoorden. Als je weet dat 70% op longtail zoekt, waarom dan shorttail gebruiken? Waarschijnlijk omdat het erin geslepen is en het is ook wel afhankelijk van je situatie.

M

Marketing

Wat is marketing?

Marketing is alles wat je uit de kast haalt om een product of dienst te verkopen of extra te verkopen. Onderdeel daarvan is het doen van onderzoek naar de behoefte van mensen en het vertalen van deze behoeften in producten en diensten. Daarna wil je natuurlijk je product of dienst aan de man brengen. Daarvoor ontwikkel je een geschikte marketingstrategie.

Marketingstragegie

Wat is een marketingstrategie?

Om een goede marketing te hebben moet je een strategie uitstippen, een plan bedenken. Dat betekent dat je eerst vast moet stellen welke waarde je wilt en kunt leveren. Vervolgens geeft je in de marketingstrategie aan hoe je bepaalde doelstellingen wilt bereiken. Je maakt hierbij gebruik van de 5 P’s: prijs, productie, plaats, promotie en personeel.

Machine learning

Wat is machine learning?

Bij machine learning gaat het om het herkennen van patronen in data. Date uit het verleden kunnen door middel van een systeem voorspellingen voor de toekomst doen.

Er zijn bedrijven, die gespecialiseerd zijn om machine learning binnen jouw branche toe te passen. Hierdoor krijg je betere of slimmere software, wat tot meer omzet leidt.

Metric

Wat is een metric?

Een metric is een dataset of indicator. Makkelijker uit te leggen met een voorbeeld. Stel dat je een webshop hebt met make-up. Een metric is dan het aantal vrouwelijke bezoekers ten opzichte van mannelijke bezoekers. Een metric kan ook het aantal aankopen door mannen ten opzicht van vrouwen zijn. En een onderliggende metric kan dan weer zijn of mannen eerder de mak-up zelf kopen of een cadeaubon.

Behalve op demografie kun je ook als metric een tijdstip nemen, dat de meeste bezoekers trekt op social media bijvoorbeeld. En zo zijn er nog veel meer indicatoren, die iets zeggen over je bedrijf.

Een metric moet wel iets concreets zijn en bestaat uit twee of meer samengestelde metingen. Neem nu als voorbeeld klantervaring. Kun je dat meten? Ja je hebt een metric hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief en een gratis e-book hebben gedownload en een review hebben geschreven over het e-book. Alleen het aantal inschrijvingen is geen metric omdat het 1 meting is en geen dataset.

Belangrijk bij metrics is dat er heel veel zijn maar dat je wel van tevoren moet weten wat je wilt meten.

Multichannel

Wat betekent multichannel?

Bij multichannel kan een klant kiezen of hij een product online of in de winkel koopt.

Multichannel marketing betekent dat meerdere kanalen tegelijk ingezet worden om de klant te bereiken, zoals tv, tijdschriften en social media. Bij multichannel marketing staat de organisatie of het bedrijf feitelijk centraal en niet de klant.

Dit in tegenstelling tot crosschannel. Bij crosschannel kan een klant, net als bij multichannel kiezen uit diverse mogelijkheden. Hij of zij kan in een fysieke winkel iets kopen of wat bij een webshop bestellen. Maar bij crosschannel kan de klant iets online bestellen en dat dan bij een fysieke winkel ophalen.

Bij crosschannel marketing staat de klant centraal. De klant wordt gevolgd en getraceerd terwijl hij of zij van het ene naar het andere kanaal gaat. Het is wel veel moeilijker om hier goed op in te spelen.

N

Navigatie

Wat is navigatie?

Met betrekking tot websites is navigatie een balk met hyperlinks op een website. Ook wel het menu genoemd. Navigatie vertelt je bezoeker waar hij of zij is, en hoe je website is onderverdeeld in categorieën. Het is te vergelijken met de inhoudsopgave van een boek.

Je brengt in kaart welke informatie je kwijt wilt op je website, welke pagina’s je daarvoor maakt en hoe je die weer opdeelt in groepen. Dan spreek je van submenu’s.

O

Opensource

Wat betekent opensource?

Bij opensource (bron) geef je openheid van zaken hoe iets gemaakt wordt. Iedereen kan vervolgens iets maken of ontwikkelen. Opensource is vooral populair geworden door het gebruik van internet. Verder wordt opensource ook gebruikt bij communicatie en voor interactieve gemeenschappen.

De bekendste vorm is opensourcesoftware. Bij opensourcesoftware mag iedereen deze software kopiëren, aanpassen, aanvullen. Fijn is dat je geen kosten voor auteursrechten hoeft te betalen.

Organische zoekresultaten

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn de onbetaalde zoekresultaten, die een zoekmachine laat zien. Het is belangrijk om een goede organische vindbaarheid te hebben. Niet alleen omdat het gratis is maar ook omdat de kwaliteit van de pagina’s heel goed is. Anders zou Google ze niet zo hoog laten ranken en zien.

Tegenover organische staan betaalde zoekresultaten. Google laat de  betaalde zoekresultaten in de vorm van AdWords advertenties zien door ze bovenaan te plaatsen. Daarna komen de organische zoekresultaten.

Outboundmarketing

Wat is outboundmarketing?

Outboundmarketing is de traditionele marketing, zoals we die kennen:  telemarketing, televisie- en radioreclame, reclame in kranten, andere advertenties en direct mail. Het is een vorm van pushmarketing. Je koop de aandacht van de klant. Je betaalt er dus voor. Bij pullmarketing trek je klanten naar je toe. Gratis. Door het verspreiden van waardevolle content bijvoorbeeld.

Outboundmarketing is op zijn retour. Mensen vinden reclames bij een film of televisieprogramma storend. Ze kijken liever naar Netflix of uitzending gemist. Heel veel mensen schrijven zich ook in voor het bel-me-niet-register.

De tegenhanger van outboundmarketing is inboundmarketing. Inboundmarketing is een marketingstrategie die via internet potentiële klanten aantrekt. Je noemt dit pull-marketing en doet het door waardevolle content voor je potentiële klant te maken en te verspreiden. Het voordeel is dat het blijvend is.

Een blog een voorbeeld van inboundmarketing. Die blijft in de zoekresultaten terugkomen. Een advertentie (outboundmarketing) is na een bepaalde tijd verdwenen.

P

Pagebuilder

Wat is een pagebuilder

Een pagebuilder is de editor in WordPress, Hier maak je een pagina op. Je hebt ook plugins, die pagebuilder zijn. Ze doen hetzelfde. Alleen hoef je geen codes in te voeren. Je maakt namelijk gebruik van kantenklare blokken, die je kunt slepen naar de pagina en op die manier je pagina indelen zoals jij hem wilt hebben.

Pantone

Wat is Pantone?

Pantone is een Amerikaans bedrijf dat kleurcoderingen publiceert. Het Pantone Kleurinstituut kiest sinds 2000 elk jaar een ‘kleur van het jaar’ voor het jaar erop.

Iedere kleur heeft een uniek nummer met de daarbij behorende specificaties. Iedereen, waar dan ook, kan aan de hand van deze code opzoeken welke kleur bedoeld wordt. Hierdoor krijg je bij drukwerk altijd dezelfde kleur en vormt je drukwerk een mooi geheel.

Plugin

Wat is een plugin?

Een plugin is een aanvulling op een computerprogramma. Het is een stukje software met bepaalde functionaliteiten. Als je een programma uit wilt breiden of meer mogelijkheden wilt geven kun je gebruik maken van plugins. Voor WordPress zijn er duizenden gratis en betaalde plugins. Gebruik alleen de hoognodige want elke plugin maakt je website een klein beetje trager.

Waar je op moet letten om een goede te kiezen is onder andere:

  • wanneer is de plugin voor het laatst geüpdatet?
  • Hoeveel mensen hebben er al gebruik van gemaakt?
  • Hoe wordt de plugin beoordeeld qua sterren en wat zijn de reviews?
  • biedt de ontwikkelaar ondersteuning? Ik kijk zelf altijd even of ik informatie over de ontwikkelaar kan vinden.
  • Is er informatie beschikbaar hoe je de plugin moet gebruiken en wat je allemaal in moet stellen?
PNG-bestandformaat

Wat is een PNG-bestandformaat?

Het PNG-bestandformaat is in 1995 ontstaan als alternatief voor het toen populaire GIF-formaat (bewegende afbeeldingen). PNG bestanden zijn uitermate geschikt voor gebruik op het internet. Een van de beste eigenschappen van PNG is dat het transparantie ondersteunt.

Een nadeel ten opzichte van een PNG-bestandformaat is dat het tot 4 keer (of meer) ruimte in beslag kan nemen dan een JPG-bestandsformaat. Daarom is voor een website het JPG-bestandformaat aan te raden. Omzetten van PNG naar JPG doe je bijvoorbeeld met png2jpg.

 

Primaire kleuren

Wat zijn primaire kleuren?

Bij schilderen zijn er 3 primaire kleuren: rood, geel en blauw. Met deze drie kleuren zou je in staat moeten zijn elke kleur te mengen. Zo zou je bijvoorbeeld met rood en geel oranje kunnen mengen en met blauw en geel groen. Die heten secundaire kleuren. Meng je drie primaire kleuren, dan krijg je tertiaire kleuren.

Bij de kleurendruk gelden overigens andere kleuren als secundaire kleuren: cyaan, magenta en geel.

Bij het mengen van licht, zoals op een beeldscherm of bij toneelverlichting, zijn de primaire kleuren rood, groen en blauw.

 

Pijnpunt

Wat is een pijnpunt?

Een pijnpunt is een obstakel of een probleem, dat een klant ervaart. Je ontdekt pijnpunten door goed naar je klanten te luisteren. Door bijvoorbeeld:

  • je klanten te ondervragen door middel van een enquête of rechtstreeks;
  • een livechat te openen;
  • een goede klantenservice in te richten, die klantfeedback serieus neemt;
  • met Google Analytics in de gaten te houden welke pagina’s op je website wél en niet scoren;
  • je oor te luister te leggen op social media en kijken wat er speelt.

Je kunt ook onderzoek doen naar problemen, die binnen jouw branche spelen. Je kunt op zoek gaan in zoekmachines of met zoekwoordentools naar de meest gestelde vragen en meest gezochte informatie met betrekking tot jouw product(en) en/of dienst(en

Q

R

Responsive

Wat betekent responsive?

Responsive betekent dat de inhoud en afbeeldingen van een website zich automatisch aanpassen aan het type apparaat, waarop het getoond wordt.

Tegenwoordig gebruiken mensen de smartphone het vaakst om online te gaan. Daarom wordt bij het ontwerpen gekeken naar “mobile first”. Hierbij gaat men in eerste instantie uit van het kleinste scherm voor het ontwerp, de smartphone. Vervolgens worden het ontwerp en de mogelijkheden berekend voor de formaten voor een tablet, notebook en laptop of desktop.

Google vindt een responsive website erg belangrijk voor de ranking en jouw lezers/klanten trouwens ook.

Review

Wat is een review?

Een review is een beoordeling van een klant van een product of dienst. Je kunt zelf om een review vragen nadat een klant iets heeft gekocht of de mogelijkheid bieden om de klant onderaan de verkooppagina een review te laten schrijven. Ook over een artikel kan een klant een beoordeling schrijven.

Soms kun je een cijfer geven op een schaal van 1 tot 10 of een beoordeling in sterren, 1 tot en met 5. Als je veel positieve reviews op je website of webshop hebt geeft dat extra vertrouwen in jouw product of dienst.

S

Search Engine Optimization (SEO)

Wat is SEO?

SEO is Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Het zorgt ervoor dat jouw website goed vindbaar is wanneer de kleine bots van Google je website doorzoeken. Zowel de Googlebots voor desktop als Googlebots voor smartphone.

SEMrush

Wat is SEMrush?

SEMrush is een erg uitgebreid programma, dat een overzicht geeft van de zoekmachineprestaties en mogelijke optimalisaties voor je website. Je kunt posities van zoekwoorden inzien maar ook wie jouw concurrent is. Het programma biedt veel mogelijkheden en is niet goedkoop.

Wel aan te raden wanneer je je gaat toeleggen op SEO.

Shorttail zoelwoorden

Wat zijn shorttail zoekwoorden?

Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij minder dan 3 woorden in een zoekmachine worden ingevoerd of ingesproken.

 

Simon Sinek

Wie is Simon Sinek?

De Engelse Simon Sinek is de bedenker van de Golden Circle. Hij werkte als marketeer en kwam tot de ontdekking dat winst maken geen doel is maar een resultaat. Waar het om gaat is waarom jij doet wat je doet, waar jij je bed voor uit komt en welke impact dat heeft op het leven van een ander.

Succesvolle bedrijven onderscheiden zich niet van minder succesvolle doordat ze betere producten maken maar doordat ze beter kunnen aangeven waarom ze dat doen en wat ze ermee willen bereiken.

SSL-certificaat

Wat is een SSL-certificaat

Een SSL-certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server (van jouw website) en een internet browser (zoals Chrome of Internet Explorer). SSL staat voor Secure Socket Layer en is een beveiligingsprotocol.

Met een SSL-certificaat zijn persoons-, adres- en betalingsgegevens van jouw websitebezoekers beschermd. Je herkent het aan het adres: https:// in plaats van http:// en ook aan het slotje.

Social media

Wat is social media?

Social media is een verzamelnaam voor online mediakanalen, die mensen privé en zakelijk gebruiken om informatie uit te wisselen. Via deze kanalen delen mensen verhalen, kennis en ervaringen en wordt er geadverteerd. Bekende voorbeelden zijn Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Snapchat.

Stylesheet/CSS (Cascading Style Sheet)

Wat is een Stylesheet/CSS (Cascading Style Sheet)?

Een webpagina is opgebouwd uit HTML (voor de structuur), CSS (voor de opmaak) en JavaScript (voor de interactie).

Met een stylesheet of CSS (een Cascading Style Sheet) kun je de opmaak en vormgeving van je website vanuit één bestand regelen. Je hoeft niet elke keer de code van de kleur van een kop in te voeren of hoe groot die moet zijn. En bovendien, als je die wilt wijzigen, hoef je dat ook niet overal opnieuw te veranderen. Zeker als je steeds meer pagina’s en vooral blogs op je website hebt staan scheelt dat heel veel werk.

Het scheelt niet alleen tijd bij het maken van je website. Omdat er veel minder code op je webpagina staat wordt je website ook sneller geladen.

Symbolische waarde

Wat is symbolische waarde?

Symbolische waarde is de waarde, die de klant hecht aan de status die het product / dienstverlening verleent. Deze status kan gericht zijn op maatschappelijke verantwoordelijkheid maar ook ontleend worden aan een merk.

T

Taalpurist

Wat is een taalpurist?

Een taalpurist is iemand, die probeert een taal “zuiver” te houden. Invloed van andere talen op de Nederlandse taal verstoren de vastgelegde regels. Denk aan leenwoorden uit en Engels en het Frans.

Maar denk ook aan het verkeerd gebruik van hen en hun, liggen en leggen en als en dan. Ik leg nog in me bed en lees jou boek. Drie fouten in 1 zin, waarvan niet alleen taalpuristen gruwelen maar ook de gemiddelde Nederlander zich aan stoort. Gelukkig 😉

Touchpoint

Wat is een touchpoint?

Iedere manier waarop een klant met een bedrijf of organisatie in contact komt heet een touchpoint of klantcontactmoment. Dat kan een e-mail naar de klantenservice zijn of een telefoontje maar ook een nieuwbrief of het parkeren voor een fysieke winkel.

Elke keer als een klant contact heeft met jouw bedrijf lever hem of haar dat een ervaring op. Hopelijk een positieve. Door ze allemaal in kaart te brengen en goed naar de klant te luisteren kun je kijken waar je nog verbetering aan kunt brengen.

U

Unique selling point

Wat is een unique selling point?

Een unique selling point is een uniek, exclusief voordeel van je product of dienst. Het is datgene, dat je onderscheidt je van de concurrentie.

V

Value Proposition Canvas

Wat is het Value Proposition Canvas?

Het Value Proposition Canvas is ontwikkeld door Alexander Oswald. Het is een prima voorbeeld om de beste waardepropositie in kaart te brengen. Hiermee kun je producten ontwikkelen, waar klanten echt op zitten te wachten. Met het canvas kun je ontdekken wat de klant nodig heeft, wat de klant extra waarde kan opleveren en wat de klant als vervelend of nadelig ervaart.

Op die manier verzamel je op een eenvoudige manier klantinformatie. Daarmee ontwikkel je producten en diensten, die aansluiten  de wensen en behoeften van klanten. Door dit op een gestructureerde en visuele manier uit te drukken zie je hoe de waardepropositie van de diensten en/of producten het beste bijgeschaafd kan worden, zodat ze aansluiten op de wensen van de klant.

 

 

Voice Search

Wat is voice search?

Voice search is het zoeken via spraak door gebruik te maken van een apparaat (hardware) en een digitale stemassistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt. Bij apparaat moet je denk aan een smart speaker of een mobiele telefoon.

Voice searchgeschiktheid

Wat is voice searchgeschiktheid?

Voor bepaalde groepen mensen met een beperking is het een uitkomst. Denk aan:

  • mensen met RSI-klachten;
  • slechtziende of blinde mensen;
  • mensen, die hun armen niet kunnen gebruiken;
  • mensen, die moeite hebben met lezen en schrijven;
  • mensen, die veel lange teksten schrijven.

W

Waardepropositie

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie beschrijft de voordelen die klanten kunnen verwachten van een verzameling producten en diensten (Alexander Osterwalder).

Webtoegankelijkheid

Wat is webtoegankelijkheid?

Webtoegankelijkheid betekent het internet toegankelijk maken voor iedereen. Iedereen moet een computer kunnen gebruiken. Jong en oud en ook mensen met lichamelijke of psychische klachten.

Er zijn veel hulpmiddelen op de markt, die mensen met een beperking in staat stellen om het internet te doorzoeken. Alleen zijn websites vaak slecht geprogrammeerd, zodat de hulpmiddelen hun werk niet kunnen doen. Dat is de kern van het probleem. Webtoegankelijk programmeren is de sleutel tot de oplossing. Alleen is dat helaas nog niet een standaardprocedure bij het ontwikkelen van een website of webshop.

 

WordPress

Wat is WordPress?

WordPress is een Content Management Systeem (CMS) om een website, blog of een webshop te beheren. Je hebt hier niet veel technische kennis voor nodig. Met een beetje hulp kun je zelf een eenvoudige WordPress website bouwen.

WordPress Thema’s

Wat zijn WordPress Thema’s?

Het design van een WordPress website wordt bepaald door het thema.

Een WordPress thema is een verzameling bestanden (template files) die zorgen voor de grafische interface van je WordPress website. Je kunt een thema met de customizer aanpassen zonder dat je de onderliggende software aanpast. Een thema bepaalt bijvoorbeeld lettertypes, kleuren, lay-outs van pagina en widgets.

Wat een interface is, is trouwens een erg technisch verhaal. Onthoud maar gewoon dat het resultaat van een WordPress website het gevolg is van het gekozen thema. Je kunt trouwens steeds van thema wisselen zonder dat je inhoud verdwijnt. Volop mogelijkheden om te experimenteren dus.

Er worden tienduizenden WordPress thema’s op internet gemaakt en verkocht. Je hebt heel veel gratis thema’s, die prima te gebruiken zijn. Wil je een meer geavanceerde website en heb je zelf de programmeerkennis niet in huis? Dan kun je een betaald thema aanschaffen. Vaak heeft een gratis thema een Pro-versie, de betaalde variant. Duur zijn ze niet. Ze prijs varieert tussen 60 en 150 euro maar je hebt ook wel goedkopere en ook duurdere.

 

X

Y

Yoast Google Suggest Expander

Wat is Yoast Google Suggest Expander?

Yoast Google Suggest Expander geeft je heel veel, op alfabet gesorteerde, specifiekere zoekwoorden als je één zoekwoord opgeeft. Die specifiekere zoekwoorden geven inzicht waar mensen naar op zoek zijn met betrekking tot het zoekwoord dat jij wilt gebruiken.

Z

Zoekintentie

Wat is zoekintentie?

Een zoekintentie is het doel dat een klant hoopt te bereiken wanneer hij/zij een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine. Met SEO kun je de intentie voor je klanten optimaliseren.

Zoekresultaten

Wat zijn zoekresultaten?

Zoekresultaten zijn de webpagina’s, die een zoekmachine laat zien als je één of meerdere zoekwoorden intoetst. Je hebt organische zoekresultaten (gratis) en betaalde zoekresultaten.

Zoekvolume

Wat is zoekvolume?

Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand of per jaar op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie. Naast zoekvolume speelt ook zoekintentie een belangrijke rol.

Zoekwoorden

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden of keywords zijn termen die klanten in een zoekmachine intypen wanneer zij op zoek zijn naar een product, dienst of informatie over een bepaald onderwerp.