Start Virtueel Assistent Nodig 1 april 2020

April's foolday

Start Virtueel Assistent Nodig 1 April: D-Day of Mayday

Het is geen 1 aprilgrap. De deadline voor de echte start van Virtueel Assistent Nodig is 1 april 2020. In eerste instantie had ik 24 februari uitgekozen. En wel om twee redenen. Ten eerste was het de dag na mijn 50e verjaardag en ten tweede viel die dag op een maandag. Door omstandigheden ging dat feest niet door. De verjaardag wel, die houd je niet tegen. Maar de nog steeds opspelende enkel gooit roet in het eten.

kalender van aprilZoals je misschien weet is die een tijdje gebroken geweest, zonder dat het onderkend werd. En nu ik eindelijk geopereerd en uit het loopgips ben gaat de fysiotherapie niet naar wens. Daardoor is de huisvesting iets anders en is het lastiger om me te concentreren op alles. Deze website, cursussen en andere zaken.

Aangezien ik me met oprechte aandacht profileer valt dat niet te rijmen met “tussen de bedrijven door nog gauw even wat doen”. Je doet het goed of je doet het niet. Onder goed versta ik in dit geval een duidelijke, snelle site zonder fouten in de tekst en geen links die niet werken. Liever een latere dan een valse start.

Wind in de zeilen

Het is niet anders. Ik roei met de riemen, die ik heb. Hopelijk kom ik snel in rustiger vaarwater. En dan met volle kracht vooruit. Zoals, niet geheel onbelangrijk, me laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. En een zakelijk bankrekening openen. Je weet maar nooit. Voor hetzelfde geld krijg ik een betalende klant. Er gebeuren tenslotte gekkere dingen.

Jammer genoeg zit de kamer van Koophandel niet meer in Dordrecht en moet ik ervoor naar Rotterdam. Een no-go, letterlijk haha. Ik kan geen beroep op vrienden voor vervoer blijven doen. Alleen voor het allerbelangrijkste zaken, zoals de onvermijdelijke ziekenhuisafspraken.

Gelukkig ben ik echt van de to-do-lijstjes. Hoe langer hoe beter. Het glorieuze gevoel als er weer wat afgevinkt kan worden is geweldig. De drie dingen, die er vervolgens bijkomen, ook wel hoor. Laat mij maar lekker rommelen.

Het leven begint bij 50, mooi voor een start

Het leven begint bij 50, werd me verteld. Op zich heb ik een mooie leeftijd uitgekozen voor de start van mijn nieuwe uitdaging. Ik ben trouwens een heel leuk boek aan het lezen (meerdere maar deze is echt goed): de klant energieke organisatie van Sonja Stalfoort. Dat boek, in combinatie met “Babe, you got this” een werkboek van Rosa Dammers en Emilie Soebels, geven nog meer richting aan de basis van Virtueel Assistent Nodig.

Daar is hij weer: de Golden Cirle

Nu schreef ik op 23 januari over “De Golden Circle van Simon Sinek. En dat je ermee doodgegooid werd. Ik kom hem zo vaak tegen, ook in Babe, you got this. En hij is zó lastig (dacht ik). Even in het kort: Sinek is van mening dat er drie cirkels bij elk bedrijf/elke organisatie zijn. Van buiten naar binnen: wat, hoe en waarom.

Veel ondernemers en leggen de nadruk op wat: wat verkoop ik, wat is er zo goed aan. Terwijl de klant wil weten waarom je doet wat je doet. Wat is het DNA van jouw bedrijf, waarom ben je er ooit aan begonnen, wat wil je ermee veranderen?

Tell me why

Als je voorbeelden van bekende bedrijven leest, lijkt het zo simpel. Het “waarom” van Rituals is van alledaagse rituelen iets bijzonders maken. Ja, ik kan dat lastig vertalen naar van alledaagse klantcontacten iets bijzonders maken. Terwijl klantenservice/klantcontact wel centraal staat, maar in mijn missie. Omdat het zo vaak bij andere bedrijven (ook de kleinere) helemaal mis gaat. Dat staat haaks op hoe ik wil ondernemen. En met het woord alledaags doe je trouwens een klant(contact) al tekort.

Ik wil dat een klant na een gesprek of mail een goed gevoel heeft. Dat hij/zij weer een stapje verder kan. En vooral energie heeft gekregen om door te pakken, weer verder te gaan. Een nieuwe weg in te slaan of het net even anders doen. Het hoe (de hele aanpak) is makkelijker uit te leggen en de producten spreken voor zich.

Webtoegankelijkheid: thema en tool

Kortom, ik zat enorm tegen dat “waarom” aan te hikken. Ik ben geen ondernemer, die de wereld wel eens even gaat verbeteren. Was het maar waar. Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Lang leve Instagram! Via een post werd me opeens duidelijk dat mijn “waarom” al meer dan een jaar aanwezig was. Ik vond hem alleen zo vanzelfsprekend dat ik er helemaal niet aan gedacht had. Maar het is natuurlijk webtoegankelijkheid. En daar moet ik zo snel mogelijk weer volop mee aan de slag.

Uiteraard had ik al een webtoegankelijk thema van WordPress gekozen, om verder aan te passen. Ook heb ik een webtoegankelijkheidstool op mijn site staan. En gaan mijn eerste inkomsten naar een webtoegankelijke template voor een nieuwbrief. Conclusie en moraal van dit verhaal: soms ben je ziende blind. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik bijna 3 weken aan niks anders dacht dan dat (heel relevante) maar voor mij toen “stomme” why…… Waarom? Nu kan ik opgelucht zeggen: “Daarom”.

Gerichtere marketing

Heerlijk als deze website in de basis af is. Dan kan ik veel gerichter mijn posts op Instagram en Facebook plaatsen. Het maakt het makkelijker om leuke maar vooral ook interessante content te maken voor die kanalen. Nu bouw ik een publiek op met voornamelijk quotes en wat taal- en marketingtips. Dat is even leuk, zeker om wat uit te proberen, maar uiteindelijk niet de bedoeling.

Start op Instagram

Instagram is wel een verhaal apart hoor. Ooit had ik een privé-account gemaakt. Met drie afbeeldingen geloof ik. Nu heb ik een zakelijk account. Ik ben best trots op het aantal volgers, dat ik inmiddels heb vergaard. Ik begon met met 2 bekenden. Vond er onderweg nog 3 maar de rest is allemaal óf uit zichzelf of door zeer ingenieuze marketing (not haha) naar mij gekomen. Die marketing houd ik voor me. Ten eerste is hij niet zoals iedereen zegt dat het moet en ten tweede niet beproefd. Ik had een streefgetal per dag (3 nieuwe volgers) tot de 300. Daar zat ik (oké…..met een paar doggy personen) na 6 weken al op.

pictogram instagramGeen Amerikaanse mannen op mijn instagramaccount!

Had ik alle Amerikaanse mannen gehouden, was ik na een maand al klaar geweest. Vreselijk is dat. Wat zou het zijn? Waarom volgen zij mij en vele anderen? Narcisme, gebrek aan aandacht of intelligentie, verveling, of een combinatie van factoren?

In het begin keek ik ’s ochtends en werd ik blij als ik zag dat ik 3 of meer nieuwe volgers had vergaard. Al slapend. Na drie dagen had ik door dat het merendeel God fearing, honest, kind en (ik ben de andere superlatieven kwijt) Amerikanen zijn. Ze komen dag en nacht. Blokkeren die hap.

Content en contacten

Ik heb ook wat Spaanse, Engelse en Duitse volgers. Die bieden wel waardevolle informatie en ik kan ze ook redelijk tot goed begrijpen. Zelfs in het Spaans snap ik de kern wel. Dat ligt dan weer niet aan de kennis van mijn Spaans maar aan de infographics, die worden gebruikt. En omdat je toch elke dag voor 90% hetzelfde tegenkomt, maar net even in een ander jasje gestoken. Dat blijft het lastige. Een klantprofiel is nou eenmaal belangrijk. Een klantreis idem. Alle basiselementen, hoe je het ook wendt of keert, zijn gewoon …. basiselementen.

Het is handig om af en toe een schifting maken wat nog wel en wat niet relevant is aan contacten. Ook Instagram heeft een algoritme en laat niet aan iedereen je content zien. Heel snel heel veel volgers krijgen is voor een start leuk. Heeft z’n voordelen. Sommige mensen kijken namelijk eerst naar het aantal volgers van je account. Heb je minder volgers, dan zul je in hun ogen minder interessant zijn.

Kortzichtig maar je doet er weinig aan. Ik volg hele leuke accounts met nog relatief weinig volgers. Dan heb ik het over minder dan ik er zelf heb haha. Toch hebben die vaak veel meer toegevoegde waarde dan de grote. Beetje verder kijken dan je neus lang is kan geen kwaad.

In contact blijven met je volgers

Want als je goed gaat kijken zijn sommige “grote accounts” echt prut. Daarnaast vind ik het lastig om het een beetje persoonlijk te houden. Als je een groter bedrijf hebt en een webcareteam is het een ander verhaal. Ik vind het prettig als ik iedere week in ieder geval 1 keer met elke volger een praatje kan maken of een opmerking plaats. Wat is anders het sociale aspect? Alleen een hartje geven is makkelijk maar het is geen interactie. En dat is een belangrijk punt bij social mediamarketing, zo niet het belangrijkste.

Doen wat je leuk vindt

Ik ben gewoon gaan posten wat ik leuk vond. Dat is het hele idee van ondernemen. Doen wat jij leuk vindt. Het is fijn als je niet de hele dag vervelende klussen moet doen. Ik kan me trouwens maar 1 baantje herinneren wat ik echt niet leuk vond. Voor de rest heb ik altijd leuk werk gehad.

Maar goed, dat volgen en gevolgd worden, dat werkt als een tierelier. Elke dag kwamen een mensen op mijn account terecht, die kennelijk (soms tijdelijk) leuk vonden wat ik deed. De meeste van hen vind ik ook leuk. Want dat zijn mijn “ideale klanten“. Daar voel ik me verbonden mee. Ik heb nooit bewust iets voor ze gecreëerd. Dat werkt bij mij niet. Ik wist ook niet dat ze het waren. Zo zie je maar dat je veel dingen wél volgens het boekje moet doen maar dat een beetje intuïtie ook geen gek idee is.

Wie het waren verbaasde me overigens niet. Want het zijn toch vooral de idealisten en taalpuristen, die tot mijn verbeelding spreken. En dan heb je het al gauw over coaches, schrijvers, dichters, mensen uit het onderwijs en de zorg. Mensen, die de wereld een beetje mooier willen maken. Die, naar mijn idee, toch wat minder voor het grote geld gaan dan de echte golddiggers. Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar mijn vrienden zijn het niet en zullen het niet worden. Tenzij ze heel veel doneren en investeren in mensen, die moeite hebben om mee te komen. Dan is het een ander verhaal.

Boekentip

twee boeken; Babe you got this and InstaproofEen leuk boek (dat lekker ruikt naar een echt boek) is INSTAPROOF. Zie foto, met ook het werkboek van “Babe, you got this”. Het boek geeft handige tips wat wel en niet te doen. Zeker niet het meest volwaardige boek qua mogelijkheden met Instagram. Wel een feest voor het oog. Gewoon goed om erbij te hebben, lekker door te bladeren en ideeën op te doen.

Nog 19 dagen tot de opening. En mocht er een kink in de kabel komen, dan plakken we er gewoon een maand aan vast. Oh ja, op de valreep nog een tip. Houd echt wat blogs achter de hand/maak ze in voorraad. Soms kom je er namelijk achter dat het handiger is om de ene naar voren te halen en de volgorde te wijzigen. Ook al moet je daarvoor je contentkalender aanpassen.

Wat vind jij belangrijker: veel volgers of relevante volgers?? Laat het mij en anderen weten als je wilt.

Geef een reactie