Relevant en uniek maar vooral authentiek

woorden die met geweldige content te maken hebben

Hoe relevant, uniek en authentiek ben jij?

Je kunt als het om (online) communicatie gaat geen boek, artikel of blog lezen, geen opleiding of webinar volgen of de woorden relevant, uniek en authentiek komen voorbij. Gegarandeerd.

Relevant, uniek en authentiek zijn voor het verkrijgen van terugkerende klanten

Om mensen zover te krijgen dat ze je website bezoeken en met enige regelmaat terugkeren zijn die drie woorden van groot belang. Uiteraard spelen nog andere factoren mee. Den hierbij aan tijd, plaats en afgestemd op je doelgroep maar houd deze wel in de gaten. Het zijn open deuren. En net als bij veel van die open deuren rijst de vraag: hoe zorg je ervoor dat je dat bent. Met zoveel aanbod op het web is het best lastig.  

Relevant

Relevant is de makkelijkste van de drie. Als je geen relevante informatie over je product of dienst kunt verzinnen weet je niet waarmee je bezig bent. Over elk product of elke service valt genoeg te vertellen. Dus relevant is over het algemeen geen probleem. Maar nu de andere twee. Want heel veel mensen hebben het over datzelfde relevante onderwerp of die functie. 

Uniek

Ga er maar aan staan: iets verzinnen wat nog niet bestaat. Stel dat je een kapster bent. Dan kun je schrijven over de trends voor het komend seizoen. Je kunt een pagina maken waar mensen een foto van hun gezicht kunnen uploaden en dan kijken welk kapsel er het beste bij past. Schrijven over verzorgende producten. Foto’s maken van voor- en na een metamorfose. Filmpjes maken die een kijkje achter de schermen geven. Stylingstips geven en wat je juist niet moet doen. 

Enfin, als je kapster bent weet je deze allemaal en nog veel meer. Over haaluitval kun je schrijven, wat voeding met je haar doet, hoe je zelf maskertjes kunt maken. Het bedroevende is: het bestaat allemaal. Je moet wel heel creatief zijn wil je met iets komen wat nog nergens op internet te vinden is. Bij geen ene kapper, waar dan ook. Probleem dus (of niet…)

Authentiek

Authentiek staat voor echt, eerlijk, geloofwaardig. Die valt ook reuze mee. Tenzij je van plan bent om je anders voor te doen dan je in werkelijkheid bent. Zoals ik in mijn blog De Golden Circle: wat ondernemers fout doen schrijf. Over de dame, die een totaal verkeerd beeld had gekregen van de massagesalon, waar ze naartoe ging. Als je jezelf blijft, komt je vanzelf geloofwaardig over. Doe je dat niet, dan krijg je een slechte reputatie.

Dimitri Lambermont van Frankwatching (Frankwatching is goed!) heeft een artikel “Wees authentiek en overtref je concurrent” geschreven. Gepubliceerd op 28 mei 2015. Hij had het ook vandaag kunnen schrijven. Want hoe meer online communicatie er is en hoe meer social mediamarketing, hoe meer mensen vragen om authentieke informatie.

Dat is een reactie op de toenemende virtualiteit in ons leven. Die vraagt om eerlijkheid. Virtualiteit is nabootsing van de echte, fysieke werkelijkheid. Het houdt ook een onafhankelijkheid van plaats en tijd in. Denk maar aan een Virtueel Assistent: die is niet plaats- en tijdgebonden. Alhoewel tijdgebonden tot op zekere hoogte wel: deadline is deadline. En met iemand in Australië overleggen doe je op een ander tijdstip dan in Nederlands.  Of ik ’s nachts of overdag aan werk zal mijn klant een zorg zijn, als de klus maar op tijd af is en ik bereikbaar ben.

Eerlijk

keurmerk met tekst qualityTerug naar het artikel van Lambermont. Hij baseert zijn bevindingen op een onderzoek van het Amerikaanse multinational public relations and communicatiebureau Burson Cohn & Wolfe in New York. Andere websites halen dit onderzoek ook aan en de percentages verschillen enigszins. Het komt er op neer dat ongeveer 2/3 van de consumenten liever klant is van een authentieke onderneming en dat meer dan 50% van de klanten een (in hun beleving) authentiek bedrijf of een authentieke organisatie aanbevelen.

All mouth and no trousers

Ruim 90% van de consumenten vindt eerlijke communicatie en transparantie over producten en diensten belangrijker dan het nut ervan. “All mouth and no trousers” is een Engels uitdrukking die naar iemand verwijst die mooie praatjes kan verkopen maar ze niet waar kan maken. Dat werkt misschien heel even maar mensen hebben je snel door. Je krijgt een slechte reputatie. Het is 10 keer moeilijker om een slecht imago te verbeteren dan een goed imago op te bouwen.

Heel vervelend vind ik zelf dat bij veel tools niet meteen vermeld wordt wat wél en wat niet bij de gratis versie is ingegrepen. Pas nadat je een account hebt aangemaakt en aan de slag gaat kom je daar achter. Niet fijn. Met een goede omschrijving kun je mensen tóch wel overtuigen om het eens uit te proberen. Of met reviews van klanten.

Ik ben niet roomser dan de paus. In het verleden heb ik tijdens sollicitatiegesprekken bepaalde vaardigheden wat aangedikt. Deed ik iets soms, dan maakte ik er regelmatig van. Ik had dan zoiets van “dat krijg ik wel onder de knie”. En door de mand gevallen ben ik nooit.

Inmiddels ben ik wel een stuk voorzichtiger geworden. Waarschijnlijk omdat ik als ondernemer écht afgerekend word op mijn prestaties. Ik zeg nu liever dat ik iets niet kan terwijl ik er best een beetje verstand van heb. Dat is ook niet goed. Je moet uitkijken dat je jezelf niet tekort doet. De moraal van het verhaal: mooi weer spelen heeft geen zin en valse bescheidenheid helpt je niet verder. Wees gewoon eerlijk.

Wat cijfers tot slot

Tot slot nog een wat cijfers naar aanleiding van een onderzoek uit eerder genoemd onderzoek:

  • 91% van de mensen hecht aan eerlijke communicatie over producten en diensten.
  • 87% vindt eerlijke communicatie over impact op het milieu en duurzaamheid belangrijk.
  • 61% vindt dat een product vooral nuttigheid moet zijn.
  • 60% vindt aantrekkelijkheid van een merk belangrijk.
  • 39% is het meest op de populariteit van het product of de dienst gericht. 

Ben je geïnteresseerd in het hele artikel Dimitri Lambermont: hieronder staat het. 

Oh ja, dat unieke. Wees lekker jezelf. Maak de 1000e checklist. Geeft gewoon die 10 tips als je ze belangrijk vindt. Maak wat bij jou past. Uniek is ook authentiek

Wees authentiek & overtref je concurrent

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *