Rust en overzicht met een contentkalender

stukje toestenbord, desktop en kalender

Vooruitplannen met een contentkalender

Rust en overzicht met een contentkalender. Maak jij er al gebruik van? Wanneer je een beetje bekend bent met het (social media)marketing proces ben je vast wel eens het woord contentkalender tegengekomen. Maar wat is het nu precies en is het zinvol of kun je ook zonder?

Wat is content?

Voor de goede orde: content betekent inhoud maar niet alle content is alleen tekst. Content kan ook een foto of een afbeelding zijn of een filmpje. Het maken en verspreiden van content is een middel om klanten te interesseren voor jouw product of dienst. Met andere woorden, het ondersteunt de doelen, die je jezelf voor een bepaalde periode hebt gesteld.

Dat is steeds het begin: waar sta je voor en wat wil je op welke manier bereiken. En niet te vergeten: welke doelgroep(en) heb je? Hiervoor kun je het beste klantprofielen opstellen. Dat geeft je houvast voor je uit eindelijke blogs, video’s en andere informatie op je website. Ook op de social mediakanalen die je al gebruikt of in de toekomst wil gaan gebruiken. Want met je klantprofielen in je achterhoofd ga je relevante content maken.

Vooruitplannen voorkomt stress en zorgt voor samenhang

vrouw en klok met stressOm het plannen en organiseren van je content een beetje overzichtelijk te houden is een kalender handig. Daarin geef je aan wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is (wanneer je met één of meerdere personen samenwerkt). Hierdoor:
•vergroot je het overzicht;
• kun je acties goed afstemmen (zie verantwoordelijkheid).

Tijdsinvestering

Het maken van een contentkalender kost tijd. Dat is absoluut waar. Je moet het dan ook zien als een investering voor de langere termijn. Uiteindelijk bespaart het je veel tijd en stress. Om een goede contentkalender te kunnen maken moet je wel een aantal dingen doen:

  • je marketingdoelen formuleren;
  • een budget vaststellen (alleen content plaatsen of ook betaald adverteren voor een groter bereik);
  • een helder beeld schetsen van je doelgroep (de klantprofielen, die je hebt opgesteld);
  • je tone of voice en welke kanalen je gaat gebruiken bepalen.

Voor een kleine ondernemer of ZZP’er zijn 4 kanalen meer dan voldoende. Zeker gezien de tijd en het budget. Belangrijk zijn interactie en consistentie.

Hopelijk zakt de moed je nog niet in je schoenen. Als één blog schrijven of een geschikt bericht op Facebook en Instagram plaatsen al een uur of langer in beslag neemt, hoe lang ben je dan wel niet bezig met een contentkalender? Hier komt het goede nieuws: korter dan je denkt.

De voordelen? Naast overzicht en afstemming dwingt het je tot nadenken. Je pakt namelijk ook je doelen erbij en kijkt in welke fases van de klantreis jouw klanten zich bevinden. Het is onderdeel van het totaalplaatje. Eén stukje van de puzzel, die je bedrijf of organisatie naar grotere hoogten tilt.

Betere kwaliteit en relevantie

Aan de hand daarvan kun je vervolgens bepalen welk type content geschikt is. Is het zinvol, komt het op het goede moment en op het juiste kanaal? Met een goede strategie krijg je meer terugkerend bezoek en wordt het steeds leuker. Kortom:

  • met de contentkalender ga je beter nadenken over de vorm en de kwaliteit van je content. Wat er speelt, wat je wilt uitbreiden, wat je wilt benadrukken, welke nieuwe bronnen je aan wilt boren etc;
  • het ondersteunt het creatieve proces: hiermee verhoog je de kwaliteit en relevantie van je content;
  • je krijgt goed zicht op de benodigde content(productie) voor de komende maanden en je ziet wat misschien nog onderbelicht is;
  • het zorgt voor meer rust, meer duidelijkheid en meer efficiëntie;
  • deadlines zijn lang van tevoren duidelijk;
  • je schiet niet op het laatste moment in de stress “ik moet nog wat produceren”.

Componenten van een contentkalender

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag hoe je zo’n planning opzet, qua vorm en qua inhoud. Eerst de inhoud. Om te beginnen met je bedrijfsdoelen. Daaraan koppel je informatie, die je op je website zet en verspreidt via social mediakanalen. De contentkalender is trouwens niet iets wat je één keer maakt en waarvan je vervolgens niks aan mag veranderen. Je kunt altijd inspelen op actuele gebeurtenissen binnen jouw branche, bedrijf of organisatie. En wat er verder in de wereld gebeurt.

Geen keurslijf

Een contentkalender is geen strak keurslijf. Gelukkig niet, anders zou ik er persoonlijk doodongelukkig van worden. De meeste blogs, die ik schrijf, zijn allemaal met een ander onderwerp begonnen. Al schrijvend kom ik op ideeën en wordt het een heel ander verhaal met een ander thema. En krijgt het daarmee een andere datum van publicatie in mijn contentkalender. Plus de aankondiging ervan op Facebook en Instagram.

Ik zorg er ook voor dat ik in ieder geval een paar maanden vooruit kan. Dat vind ik fijn omdat ik sommige dagen geen enkele inspiratie heb en dan opeens een hele dag kan schrijven. Wat ik ook doe. Daarna is het een kwestie van laten liggen en later bijschaven. Speelt er opeens iets in de media, dan is dat meegenomen want dan doe ik nóg langer met mijn voorraad.

 

Contentkalender Virtueel Assistent Nodig

Meten is weten

Om te kijken hoe het met je bezoekers op je website en je social mediakanalen gesteld is, kun je het beste regelmatig (2 keer per maand) checken wat er gebeurt. De kanalen, die ik gebruik, bieden allemaal inzicht in het aantal bezoekers/likes/opmerkingen/gedeeld/ en meer. Aan de hand van de gegevens, die je tijdens het checken te zien krijgt, kun je een analyse maken wat wél en wat niet werkt. Soort bericht, voor welke doelgroep, op welk tijdstip je het plaatst en zo zijn er nog meer factoren.

Op basis van de meetresultaten en de interactie die ontstaat rondom je content, leer je wat werkt en wat niet werkt bij jouw doelgroep. Verwacht niet meteen te scoren bij je eerste acties. Je moet publiek opbouwen en vooral aanvoelen wat je publiek graag wil hebben. En daarop je contentstrategie en contentkalender zo nodig aanpassen.

Het meten van social media-effecten is lastiger dan het meten van de traditionele ROI-meting. In plaats van Return On Investment kun je het beter Return On Customer Investment noemen.

Kun je ook zonder een contentkalender?

Absoluut. Ik ken heel veel mensen, die zonder een contentkalender werken en uitstekend zaken doen. Het is maar net wat je fijn vindt. De één gedijt bij maximale vrijheid en de ander bij structuur. Zelf zweef ik er een beetje tussenin. Ik vind het niet fijn om vastgepind te worden op wat ik elke dag per uur moet doen. Dat is in de praktijk ook niet haalbaar en al was het dat, dan zou ik het toch niet doen. Dus zondig ik af en toe. Het moet wel leuk blijven. 😉

Nu hangt het van het soort kalender, dat je gebruikt af maar ik vind het overzicht van thema’s en kernwoorden, dat ik gebruik, fijn. Ik zie of mijn verschillende diensten allemaal aan bod komen zoals ik het wil. En bij het evalueren geef ik in de kalender ook aan wat goed scoorde en wat niet. Ik vul mijn interne links in en ook de uitgaande plus de keywords, die ik gebruik. Best een hele administratie maar wel overzichtelijk.

Ik maak overigens gebruik van een zelfgemaakte kalender. Ik heb er zelf een paar uitgeprobeerd maar voor een zzp’er vind ik een kalender, in Exel gemaakt met alle vrijheid om zelf in te delen, het handigst. In Dropbox en Airtable kun je ook genoeg informatie kwijt, mocht je met iemand samenwerken. Maak je deel uit van een groter team, dan vind ik een professionele contentkalender beter.

Tooltip

Aanraders voor actualiteiten zijn de issuekalender of de Wereld Feesten Almanak. Ideaal! Het is fijn om een flinke kapstok te hebben. Je kunt naar aanleiding daarvan op internet kijken wat er rondom een bepaalde dag speelt. Binnen jouw branche of in zijn algemeenheid. Bijna altijd kun je wel een brug slaan naar jouw product of service. En wil je een contentkalender aanschaffen, probeer dan Asana eens uit. De gratis variant geeft je een indruk wat je van de betaalde kunt verwachten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken met je content strategie, wil je een (eenvoudige) contentkalender hebben of er samen aan werken?

3 thoughts on “Rust en overzicht met een contentkalender

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *