Social Media Ambitiemodel

allemaal emojis

Social Media Ambitiemodel

Op het gebied van social mediamarketing zijn veel modellen ontwikkeld. Eén daarvan is het Social Media Ambitiemodel, gemaakt door Marco Frijlink en Wilco Verdoold van Budeco. Het geeft op eenvoudige en inzichtelijke wijze de fases en de betekenis van die fases weer. Ook wordt aangegeven hoe groot de risico’s zijn als je ermee ophoudt.

Des te ambitieuzer je als bedrijf op social media bent, des te meer risico je loopt als je met je activiteiten stopt. Laat dat je niet weerhouden om er mee aan de slag te gaan en te gebruiken bij het ontwikkelen van je social mediabeleid. Er valt zoveel winst te behalen. Zie hieronder de 6 fases.

social media ambitiemodel infographicDe verschillende fases uitgelegd

Frijlink en Verdoold leggen onder andere uit dat het afbreukrisico per fase, dat wat schadelijk is voor je bedrijf of organisatie als je ermee ophoudt, groter is naarmate je de volgende fase betreedt.

Als je onderstaande tekst leest zal dat duidelijk worden. Hoe meer je met je klanten op social media bezig bent, des te groter is de impact op je bedrijf als je het contact beëindigt.

Mensen verwachten immers dat je er voor ze bent. Wanneer er plotseling een radiostilte valt, gaan ze op zoek naar een andere ondernemer, die wel consistent is in het plaatsen, reageren, faciliteren. Kortom, waar jij gebleven was. En misschien nog wel een stap verder gaat.

Elke stap omhoog kost ook meer inspanning en geld. Je hoeft niet alle stappen te maken. Met name kleine bedrijven komen niet toe aan de 5e en 6e stap. Dat is helemaal niet erg. Belangrijker is dat je pas naar de volgende stap gaat als je de vorige goed hebt uitgevoerd.

Observeren

Door goed te observeren leer je veel over je klanten, doelgroepen, concurrentie én je eigen functioneren. Het kost weinig geld en niemand heeft in de gaten dat je aan het observeren bent. Dus als je ermee stopt is het afbreukrisico erg klein. Je hebt er alleen jezelf mee. Alle startende bedrijven zouden moeten beginnen met observeren.

En toch doen veel ondernemers het niet. Een gemiste kans. Want alleen als je weet waar je klanten zich bevinden, kun je ze gericht bereiken. En weet je wat hen bezighoudt, waar ze vragen over hebben, zich zorgen om maken. Het kost tijd, dat geef ik grif toe. Het werpt op de langere termijn wel zijn vruchten af.

Reageren

Een aantal bedrijven in Nederland (zoals UPC, Telfort en Vodafone) gebruikt social media voor hun klantenservice. Met speciale webcareteams struinen ze social media (communities, blogs, fora, Twitter) af om (ontevreden) klanten met klachten te helpen.

Nu hoef je geen UPC te zijn om op de opmerkingen van je klanten te reageren. Gewoon in de gaten houden wat er op je eigen social mediakanalen en elders over je wordt gezegd is voldoende. Dat eerste is makkelijk, het tweede een stuk moeilijker en arbeidsintensiever.

Participeren

Social media kan ook ingezet worden om klantenfeedback, -wensen en -ideeën voor nieuwe producten of diensten te gebruiken en te delen. Voorbeelden zijn MyStarbucksIdea of Ideastorm van Dell. Het is ook geschikt voor marketing- en klantonderzoek. Lego heeft een speciaal platform ingericht waar mensen hun ideeën achter kunnen laten. De beste ideeën worden daadwerkelijk uitgevoerd. Participeren kost meer tijd dan reageren. Het is dan ook met name voor de wat grotere bedrijven weggelegd.

Toch kun je als kleine ondernemer daar ook creatief in zijn. Mijn schoonzus en zwager uit Engeland maken en verkopen halsbanden voor honden op Little Pink Dog Collars. Met name Martingale halsbanden, omdat die het meest geschikt voor hazenwindhonden zijn. Maar ze kunnen in principe voor elke ras een leuke halsband maken.

Vorig jaar hebben ze een competitie uitgeschreven. Mensen konden een eigen ontwerp indienen en het ontwerp met de meeste likes werd in productie genomen. Als je een beetje creatief bent kun je vast iets voor je eigen product of dienst verzinnen. Het creëert in ieder geval veel betrokkenheid.

Faciliteren

Via social media kunnen klanten, patiënten, bewoners, huurders en scholieren gefaciliteerd worden om onderling informatie, kennis, ervaring en sociale contacten uit te wisselen. Denk aan Buurtlink.nl voor wijkbewoners, Schoolbank.nl voor ex-klasgenoten of Mijneigenkoers.nl voor nierpatiënten als vervanger voor het aloude lotgenotencontact.

Ontwikkelingen en trends op Facebook zijn er continue. Nu blijkt dat communities al een tijd aan populariteit stijgen. Zie jij kans om een eigen groep op te richten? Open of besloten, dat is aan jou. Dan doe je daar goed aan. Lees ook het artikel van Frankwatching. Het werd eind 2017 geschreven maar geldt nog steeds. Ik ben alleen de update kwijt …. Volgt zodra ik het kan vinden.

Creëren

Klanten, studenten, burgers en bewoners kunnen worden geïnformeerd door het inzetten van social media over nieuwe ontwikkelingen. Zoals speciale studentenblogs (Groningen Live!), online buurtplatformen (zoals Onzebuurtveilig.nl en Wijbouweneenwijk.nl) of concertagenda (via verschillende media). Gemeenten slaan overigens vaak de plank mis. Ze spenderen veel geld in het ontwikkelen en opzetten van een platform terwijl er niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Jammer.

Inoveren

Innoveren is het bedenken van totaal nieuwe social mediaconcepten. Het gebeurt niet vaak dat deze succesvol zijn. Maar er zijn voorbeelden waar het wel gelukt is: webblogs en forums zoals Marketingfacts en GeenStijl, Wiki’s zoals Wikipedia en tal van hobby- en bedrijfswiki’s en Snapchat, Vine en Periscope.

Slotdetective

Dit was in het kort het Social Media Ambitiemodel. Hoe ben jij begonnen met observeren en verder gegaan? Ben heel benieuwd naar je ervaring ermee. Reageer vooral zodat iedereen er zijn of haar voordeel mee kan doen.

 

One thought on “Social Media Ambitiemodel

Geef een reactie