Social mediamarketing

puppies met emojis

Waar zouden we zijn zonder social media

Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Hoeveel tijd besteed jij bijvoorbeeld dagelijks aan Facebook en Twitter? Of verstuur je berichtjes via WhatsApp?
smartphone met social media blokjes social mediamarketing

In januari 2020 heeft Newcom Research & Consultancy B.V. onderzoek gedaan naar social mediagebruik. Het blijkt dat we gemiddeld 98 minuten per dag aan social media besteden.

Social mediamarketing is persoonlijke marketing. Contact leggen met mensen.

Dit in tegenstelling tot de oude vorm van marketing: zeggen welke producten of diensten je verkoopt, vertellen dat die van jou de beste zijn en dat mensen vooral bij jou moeten zijn.

Zo werkt het niet meer. Er is zoveel aanbod dat je als ondernemer creatief moet zijn en marketing op een nieuwe manier vorm moet geven. Zie een voorbeeld van Facebookmarketing, héél in het kort uitgelegd.

Social mediamarketing blijkt een uitstekende manier om een gesprek met de klant aan te gaan en hierdoor hogere doelen dan alleen verkoop na te streven. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld loyaliteit en klanttevredenheid.

Maar ook werkgevers gebruiken social media om meer te weten komen over sollicitanten.

Gericht communiceren met je klant

Bedrijven en organisatie weten dat ze op een andere manier moeten communiceren met de klant. En zichzelf op een andere manier moeten profileren. Toch lukt dat vaak niet. Vaak worden social mediakanalen op goed geluk gekozen. Facebook maar, omdat het een populair kanaal is.

Maar zitten jouw klanten op Facebook? Of zit een grote groep juist op Instagram of LinkedIn. En het plaatsen van content? Lukraak, halfslachtig, niet consequent en zonder strategie?

Op zich is het geen ramp om een (nieuw) social mediakanaal op die manier uit te proberen. Al doende leert men, toch? Wil je het vanaf het begin af aan goed doen of het roer omgooien, dan is naast het hebben van een strategie een contentkalender ideaal. Een contentkalender biedt je houvast en geeft rust. Zie hiervoor mijn blog met de toepasselijke titel Rust en overzicht met een contentkalender.

Social mediamarketing is onderdeel van het communicatieplan

Social mediamarketing is geen doel op zich. Het maakt deel uit van je totale communicatiemix, hoe je on- en offline communiceert. Als je social mediamarketing effectief in wilt zetten is het belangrijk om te beginnen met observeren. Vind je klanten en kijk wat ze op social media doen.

Luister, ontmoet en speel mee.

Door goed te observeren krijg je heel veel inzicht in jouw doelgroep(en). Wat hen bezighoudt, waarin ze geïnteresseerd zijn, hoe ze hun dag doorbrengen. Allemaal dingen, die jou op ideeën kunnen brengen voor nieuwe content. Artikelen, promotie van producten of zelfs de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.

Een stap verder gaat reageren: met je klanten in gesprek gaan. Antwoord geven op hun vragen, oplossingen bieden voor hun problemen. Zodat ze je als expert gaan zien en voor jouw product of service kiezen. Er zijn kanalen, die vooral voor B2B (Business to Business) zijn, zoals LinkedIn en Twitter.

Daarnaast zijn de ook kanalen die juist beter werken voor B2C (Business to Customer): Facebook, Instagram en Pinterest. Het is een indicatie en wil niet zeggen dat je de andere kanalen links moet laten liggen.

De top 5 van het dagelijks gebruik van social media in aantallen

Het eerder genoemde bedrijf Newcom Research & Consultancy B.V. heeft onder andere cijfers gepubliceerd van de social mediakanalen, die het populairst zijn. Ook geeft het bedrijf inzage in het percentage mensen, dat een social mediakanaal dagelijks gebruikt. Hieronder de 5 kanalen, die dagelijks het meest gebruikt worden. Opvallend is dat Instagram hier een grote stijger is. En ook Snapchat doet het goed. Beide kanalen bieden nog volop ruimte voor groei, daar waar Facebook bijna door iedereen wel eens gebruikt wordt.

infographic dagelijks gebruik van social media

Slotsom van social media marketing

Op het gebied van social mediamarketing en online zichtbaarheid valt voor veel bedrijven en organisaties winst te behalen. Zie een korte opsomming op mijn dienstenpagina. Belangrijk is dat je activiteiten je doelstellingen (die meestal afgeleid zijn van meer omzet creëren/minder kosten maken) ondersteunen. Social media marketing is geen doel op zich. Mede door de ontwikkeling van social media wordt de stem van je klant steeds belangrijker.

Tooltip

Newcom Research & Consultancy B.V. biedt een gratis dashboard waarop je kunt zien welke leeftijdscategorieën gebruik maken van welk social mediumplatform, het verschil in provincies en tussen man en vrouw. Ik zou hem zeker eens bekijken. Het gemiddelde is het gemiddelde van alle platforms die gemeten worden. Je ziet bijvoorbeeld dat Facebook door 51% van de groep 15-19 jaar gebruikt wordt. De balk daarnaast geeft aan hoeveel dat gemiddeld is, dus van alle platforms gemiddeld.

Ik ben benieuwd op welke kanalen jij actief bent en welke je het beste bevalt. Als je zin hebt, laat het me weten in een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *