Voice search heeft de toekomst

voice search mobiele telefoon

Shout it out loud: voice search

Voice search of spraakopdracht heeft de toekomst. Dat is vrijwel zeker. Onderzoek heeft aangetoond dat nu al 20% van de zoekopdrachten via een spraakopdracht gaat. De verwachting is dat dit allen maar meer en meer gaat worden.

Wat is voice search?

Voice search  is het zoeken via spraak door gebruik te maken van een apparaat (hardware) en een digitale stemassistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt. Bij apparaat moet je denk aan een smart speaker of een mobiele telefoon. Is het nieuw? Zeker niet.

Voice search wordt mogelijk gemaakt door machine learning. Het herkennen van patronen in data. Wij denken vaak dat we als mens nog steeds superieur zijn als het gaat om cognitief vermogen (via de hersenen dingen leren en onthouden). Dat machines het beter doen dan mensen op fysiek vermogen is al bewezen. Feitelijk is wat wij als “intuïtie” zien, niets anders dan kansberekening. Machine learning doet hetzelfde. En kan dat razendsnel.

Machine learning en kansberekening

hersenen en kleurenMiljarden neutronen in ons brein voeren binnen een fractie van een seconde een kansberekening uit. Een kwestie van patroonherkenning. En machine learning doet dat dus ook.

Hoe meer mensen voice search gaan gebruiken, hoe meer data er is. En hoe nauwkeuriger voice search wordt. Waardoor meer mensen het gaan gebruiken en het nóg nauwkeuriger wordt. Een vicieuze cirkel dus. Even een voorbeeld van kansberekening.

Google’s Alpha Zero

Een mijlpaal in de geschiedenis was het. In 2017 versloeg het AlphaZero-programma van Google het Stockfish8-programma (de computerwereldkampioen schaak van 2016). Stockfish had heel veel jaren computerervaring en kon 70 miljoen zetten per seconden doorrekenen (!). AlphaZero “maar” 80 duizend.

AlphaZero leerde zichzelf schaken met behulp van de nieuwste machine-learning principes. Vraag me niet hoe maar AlphaZero leerde in 4 uur tijd vanuit het niets schaken en versloeg Stockfish, zonder tussenkomst van een menselijke instructeur. Ongelooflijk.

Machine learning vervangt geen arbeidsplaatsen

Machine learning gebruikt data uit het verleden om voorspellingen voor de toekomst te doen. We zien dit “ontcijferen en kansberekening” dus al terug bij geautomatiseerde klantenservice en voice search. Gaat machine learning arbeidsplaatsen vervangen? Waarschijnlijk niet.

Het zal ongetwijfeld invloed hebben op bijna elk soort werk. Tenslotte begon het al in de 19e eeuw met de industriële revolutie. Desalniettemin is  tot dusver voor bijna elke baan, die door een machine is vervangen, tenminste één nieuwe baan teruggekomen, die door een mens wordt vervuld.

De voorlopers van de huidige voice search

Terug naar voice search. Misschien zijn er andere belangrijke voorlopers geweest maar naar mijn idee begon het balletje echt te rollen met Cortana. Cortana was de opvolger van TellMe, dat in 2009 werd gekocht door Microsoft. Daarna kwam Siri, (2011, met stemactrice Susan Benett) voor de IPhone 4s. De smart speaker van Amazon deed in 2014 nog een schepje bovenop voice search.

In 2016 volgde Google Assistant (eerst alleen voor smartphones maar later ook voor andere apparaten). Dit jaar wordt naar verwachting de Assistent 10 keer sneller. En een Google Assistant in de vorm van een smartspeaker heb je nu al voor nog geen 40 euro. In Nederland hebben ongeveer 400.000 huishoudens er één.

Thuis tegen een smart speaker praten

De opkomst van stemassistenten en slimme luidsprekers biedt enorme kansen. Maar is het niet raar om tegen een apparaat te praten? Ik gebruik voice search alleen voor zoekopdrachten. Het lijkt me inderdaad een beetje vreemd om met de Google Assistant het licht aan of uit te doen of een boodschappenlijstje te maken.

Aan de andere kant sluit ik zeker niet uit dat ik het binnen niet al te lange tijd doe. Kleine kinderen weten vaak al niet beter. En wie vond in het begin een voicemail inspreken niet ongemakkelijk? Terwijl je nu niet anders gewend bent.

Wat is het gemak van voice search?

Voice search maakt het opvragen van informatie een stukje makkelijker en sneller. In plaats van het intypen van een zoekopdracht in Google spreek je in waar je naar op zoek bent en binnen no time heb je de informatie voorhanden. Voor winkelen ideaal. Zoals je misschien weet lees ik graag. Ik ben nu ter ontspanning bezig met de serie van de 7 zussen. Als ik op mijn telefoon inspreek “deel 4 van de 7 zussen bij bol.com” kom ik meteen in Google op de juiste pagina, waar ik deel 4 vind. Even doorklikken, bestellen en klaar.

Voor wie is voice search geschikt?

Voice search wordt gebruikt door kinderen vanaf een jaar of 5 tot en met hoogbejaarden. Omdat het zo eenvoudig is kan iedereen, die kan praten, voice search gebruiken. Voor bepaalde groepen mensen met een beperking is het een uitkomst. Denk aan:

  • mensen met RSI-klachten;
  • slechtziende of blinde mensen;
  • mensen, die hun armen niet kunnen gebruiken;
  • mensen, die moeite hebben met lezen en schrijven;
  • mensen, die veel lange teksten schrijven.

Een bedrijf, Den Draak Spraakherkenning, levert allerlei producten, zoals spraakherkenningssoftware. Hiermee kun je een computer besturen door stemopdrachten. Ook kun je teksten schrijven door te dicteren. Geweldig. Een mens praat nu eenmaal sneller dan hij schrijft.

Voice search 2020

2019 zou hét jaar van voice search worden. Maar de explosieve groei bleef toch nog even uit. Over 2020 zijn de meningen verdeeld.voice search mobiele telefoon

Er zijn bedrijven die denken dat de groei doorzet. Gartner gaat uit van 30% en Comscore zelfs van 50% als het gaat om alle zoekopdrachten, die dit jaar door middel van voice gedaan worden. Zelf denk ik dat er meer op videomarketing zal worden ingezet (Instagram stories, Newsfeed video’s) maar dat voice search, zij het langzamer, wel zijn opmars gaat maken.

Veel consumenten zijn nog  niet op de hoogte van alle mogelijkheden. Meer informatie is nodig en de technologie moet uitgebreid worden. Het succes van voice search hangt en staat met de mate van accuratesse. Was dat in 2013 zo’n 80%, nu tikt het de 95% al aan. Dat is niet voldoende. Hoe dichter bij de 100% en betrouwbaarder dus, hoe meer de consument er open voor zal staan. Zoals eerder gezegd, hoe meer data beschikbaar komt door gebruik, hoe nauwkeuriger het wordt.

Meer aandacht voor stem en audiomerken

John Bache, Managing Director voor Duitsland, VIM Group, omschrijft het als volgt. Bedrijven zullen steeds meer aandacht moeten besteden aan hun bedrijfsstrategie voor stem- en audiomerken. Hierdoor kunnen ze concurreren in een wereld met minder schermafhankelijkheid. Ze worden daartoe gedwongen door de ambities van bedrijven als Amazon, Sonos en Google. En ook door de voorkeur van jongere gebruikersgroepen voor interactie via spraak.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf of organisatie

Er komt steeds meer data beschikbaar. En de koper verandert feitelijk. Niet de klant maar het apparaat waartegen je praat, gaat bijvoorbeeld op basis van eerdere aankopen een keuze maken. En stuurt de klant. Breng die veranderingen in kaart En ga op zoek gaan naar andere marketingstrategieën. Anticipeer op de groei van gesproken zoekopdrachten en de impact ervan op je SEO-strategie.

De impact van voice search op SEO

Wat is SEO

SEO is Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Het zorgt ervoor dat jouw website goed vindbaar is wanneer de kleine bots van Google je website doorzoeken. Zowel de Googlebots voor desktop als Googlebots voor smartphone. Dit lukt het best wanneer ze jouw site vlot kunnen vinden en lezen. Een overzichtelijke websitestructuur en duidelijke navigatie verhoogt de gebruikerservaring en verbetert de leesbaarheid voor zoekmachines.

Hoe beter je website geoptimaliseerd is, hoe hoger je ranking in Google is. En daarmee stijgt je kans op meer bezoekers, aanvragen en verkopen. Google hecht veel waarde aan gebruikersvriendelijkheid; het is een belangrijke indexatiefactor.

Er zijn nog veel meer veel factoren, die van invloed zijn op SEO. De belangrijkste, die goed werken:

  • een https-site (met een SSL-certificaat voor de veiligheid. Je herkent het aan het slotje in de browser);
  • een robots.txt (een klein tekstbestandje om robots bepaalde delen van je website niet te laten doorzoeken *);
  • naast de websitestructuur ook een duidelijke structuur op de pagina’s en posts;
  • een snelle laadtijd (vinden naast Google ook je klanten fijn);
  • een responsive website (ja echt, er zijn er nog die dat niet zijn);
  • gebouwd in HTML en niet in Flash (zie ook onder wat je niet moet doen of vermijden);
  • relevante informatie (hoe specifieker op je doelgroep afgestemd hoe beter en hoe hoger je ranking);
  • goed gebruik van relevante zoekwoorden (gebruik elk zoekwoord maar 1 keer, anders straft Google je!);
  • uitgaande en inkomende links en gebruik van linkbait op social media;
  • linkjuicing (zorg dat zoveel mogelijk pagina’s en berichten naar elkaar linken);
  • regelmatige activiteiten op je website door bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe content;
  • gebruik van Google Search Console (om te analyseren hoe Google naar jouw website kijkt en welke verbeteringen je door kunt voeren).

Laptop met SEO-gerelateerde woorden*Robots Exclusion Protocol

Je kunt de zoekbots niet dwingen om een pagina te indexeren. Wat je wél kunt doen is aangeven een (deel van een) site niet te indexeren. Het heeft gewoon geen zin om robots die delen te doorzoeken omdat het toch niet lukt. Je kunt zelf een bestandje(.txt, geen .doc) maken en die in de map plaatsen waar ook je home pagina staat.

Wat je niet moet doen of zoveel mogelijk vermijden is:

  • het gebruik van JavaScript. Google slaagt er inmiddels redelijk in om alle grote frameworks van Javascript te begrijpen maar bij het indexeren gaat het niet altijd goed. Ook maakt JavaScript je site traag.  Daar wordt je ranking lager door en haken je bezoekers sneller af. Zo min mogelijk Javascript dus. Functionaliteit gaat altijd boven design;
  • het gebruik van Flash (de links zijn moeilijk te indexeren en de tekst helemaal niet). Een oplossing is een schaduw HTML-pagina of HTML onder de vouw;
  • I-frames;
  • dynamisch gegenereerde urls’. Maak liever statische webpagina’s met beschrijvende pagina-adressen;
  • duplicate content (vooral in webshops);
  • beelden opslaan zonder een beschrijvende tekstnaam.  Google kan namelijk nog geen beelden lezen.

Voice Search en SEO

De basis van SEO is het zoekwoordenonderzoek. Doe dit liever eerst en ga dan pagina’s en berichten maken met content, waarin de zoekwoorden terugkomen. Mensen typen of spreken in Google hun pijnpunten, behoeften en taken in. Met een zoekwoordenonderzoek kijk je wat de behoeften, taken en pijnpunten van je doelgroepen zijn (klantinzicht of kennis van de doelgroep).

Shorttail versus longtail zoekwoorden

Nee, dit heeft niks met korte en lange staarten te maken. Shorttail zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij minder dan 3 woorden in een zoekmachine worden ingevoerd of ingesproken. “Roze hardloopschoenen” bijvoorbeeld. Bij longtail zoekwoorden moet je denken aan “waar vind ik in Rotterdam roze hardloopschoenen”. De verhouding shorttail versus longtail is ongeveer 30%/70%. Dat komt omdat mensen steeds specifieker gaan zoeken. En dus meer woorden gebruiken.

Nog even los van voice search, waarvoor de longtail variant gebruikt wordt, is het bijzonder dat veel bedrijven nog steeds gebruik maken van shorttail zoekwoorden. Als je weet dat 70% op longtail zoekt, waarom dan shorttail gebruiken? Waarschijnlijk omdat het erin geslepen is en het is ook wel afhankelijk van je situatie.

Zoekvolume

Shorttail zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume en dus veel concurrentie. Terwijl longtail zoekwoorden een laag zoekvolume hebben en ook een laag concurrentieniveau. Waar doe je wijs aan voor je SEO? Dat hangt van de situatie af. Een aantal opties op een rijtje:

  • je kiest zoekwoorden met een hoog of een laag zoekvolume;
  • je kiest zoekwoorden waar je al lang goed op scoort om die score te behouden;
  • je kiest zoekwoorden waarop je site nog helemaal niet scoort om een nieuwe markt aan te boren;
  • je kiest zoekwoorden waar je al goed op scoort en je gaat de longtail van die zoekwoorden benutten.

In zijn algemeenheid geldt dat wanneer je net begint je beter kunt richten op zoekwoorden met weinig concurrentie. Al gaande kun je dan gaan opbouwen naar woorden met meer zoekvolume. De zoekwoorden moeten uiteraard ook relevant zijn voor jouw website. Een zoekwoord als “verzekering” heeft weinig zin als je inboedel- en opstalverzekeringen aanbiedt. Iemand, die op zoek is naar een ziektekostenverzekering heeft hier niets aan. Of tas als je fietstassen verkoopt. Klanten, die op zoek zijn naar een handtas of een sporttas grijpen mis.

Longtail zoekwoorden bij voice search

zeemeermin met longtailHet zal wel duidelijk zijn de meeste spraakopdrachten wat langer zijn. SEMrush heeft onderzoek gedaan naar de impact van voice search, op diverse apparaten. Ook werd gekeken welke factoren invloed hebben op de ranking:

  • overwegend organische zoekresultaten van de eerste pagina worden getoond (conclusie: zoekresultaten, die niet op de eerste pagina staan doen er niet toe);
  • 60% zijn de featured snippets (je weet wel, die informatieblokjes bovenaan een pagina met zoekresultaten);
  • teksten moeten redelijk eenvoudig geschreven en te begrijpen zijn;
  • pagina’s met voldoende interne en externe links scoren goed;
  • de snelheid/laadtijd van een pagina is erg belangrijk (maar dat is het altijd);
  • het gemiddeld aantal woorden van een antwoord is 41.4 (op een mobiele telefoon is het antwoord net wat langer).

Tips voor zoekwoorden maar ook het schrijven van teksten zijn:

  • schrijf zoveel mogelijk in gewone spreektaal en op een makkelijk leesbaar niveau;
  • verleg je focus van zoekwoorden naar zoekintentie (kennis van de doelgroep wordt steeds belangrijker!);
  • neem vragen, die mensen stellen, op in je teksten;
  • optimaliseer de laadsnelheid van je pagina’s en berichten. Voice search draait namelijk om snelheid.

Tooltips

Er zijn veel (meestal betaalde), tool waar je zoekvolumes, zoekwoordenonderzoek etc. kunt bekijken:

  • Answer The Public is echt leuk, die moet je proberen! (Alleen die man is erg irritant). Je mag helaas gratis maar 2 keer per dag een zoekwoord invullen. Een betaal account is erg prijzig als je je niet volledig op SEO toelegt.
  • SEMrush een is prachtig, uitgebreid programma maar daar betaal je dan ook wel voor. Iets meer dan voor Answer the Public en mijn voorkeur zou dan toch naar SEMrush uitgaan.
  • Yoast Google Suggest Expander is leuk om van 1 zoekwoord naar 3 woorden te gaan.

Op Google Trends kun je de zoekvolumes per woord en regio bekijken en maximaal 3 vergelijkingswoorden bekijken. Wel even rechtsboven Nederland kiezen.

Zie hieronder een heel simpel voorbeeld. Wat een woord met vrijwel dezelfde beteken voor verschil kan maken. Wat opvalt is dat per provincie zoekopdrachten verschillen qua volume. Ben je locatiegebonden met je bedrijf, dan is dit zeker een punt van aandacht om rekening mee te houden.



2 thoughts on “Voice search heeft de toekomst

  1. Youtube-MP3 enables converting and downloading videos from YouTube to MP3, MP4 in HD quality. Youtube-MP3 supports downloading all video formats such as MP4, M4V, 3GP, WMV, FLV, MO, MP3, WEBM etc. You can easily download thousands of videos from YouTube for free. Youtube Downloader

Geef een reactie