4 Bedrijfs- of organisatiefases

mensen tijdens een bedrijfsvergadering

Waar sta jij op dit moment?

Grofweg heb je 4 bedrijfs- of organisatiefases. En mede daarom is voor een Virtueel Assistent geen enkele opdrachtgever hetzelfde. De één moet zijn of haar bedrijf nog opzetten, de ander is een enorme organisatie, waar tijdelijk een paar extra handen nodig zijn. Een derde is een midden- en kleinbedrijf (MKB), dat tijd tekort komt om bepaalde activiteiten goed op poten te zetten of te structureren. En nummer vier wil graag een nieuw product op de markt brengen.

Verschillende fases, verschillende vragen

Waar jij behoefte aan hebt hangt vaak af van wat nodig is binnen een bepaalde fase, waarin jouw bedrijf of organisatie zich bevindt. Daarbij kan de focus liggen op verschillende zaken: activiteiten waarmee eigenlijk niemand feeling heeft, of die heel veel tijd kosten en dus maar achterwege blijven. Terwijl ze juist erg belangrijk voor de groei of continuïteit kunnen zijn.

Zeker kleinere bedrijven of ZZP’ers hebben onvoldoende financiële middelen om alles op en top geregeld te krijgen. Dus moet je ook per fase bekijken wat voor jou het meest urgent is. En vaak is dat wat het meeste oplevert, op de korte of langere termijn.

Durf een keuze te maken zodat datgene, waarin jij uitblinkt, wordt versterkt. Zodat klanten echt weten dat ze bij jou moeten zijn. Mijn dienstverlening (of die van anderen) kun je ter ondersteuning inzetten. Zeker als je nog geen tot weinig naamsbekendheid hebt is het belangrijk dat je online zichtbaar wordt. Op de daarvoor geëigende kanalen.

“Maar dat kost geld en ik weet niet of ik dat wel terugverdien”. Natuurlijk kost het geld. En toch levert het je op de lange termijn resultaat op. Daarom is het beter om het als een investering te zien. Bovendien hoef je voor inhuur geen fortuin te betalen en zie je, als het goed is, al redelijk snel rendement.

Een andere optie is om met een beperkt budget te adverteren. Dat kun je heel gericht doen, wanneer je jouw doelgroepen in kaart hebt gebracht. Ook dat kost je niet de hoofdprijs, zeker als je de goede vorm van adverteren kiest.

Bedrijfsfases

4 bedrijfs- of organisatiefases

Starter

Jouw bedrijf of organisatie moet nog van de grond af aan opgebouwd worden. Je bedrijfsplan is klaar. Je weet wat je doelen zijn. Net als je kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s). Je verdienmodel(len) is/zijn in kaart gebracht. Potentiële klanten moeten je nu leren kennen. Vervolgens gaan ze dan overwegen of ze wél of niet bij je kopen, je inhuren, doneren of anderszins met je in zee willen gaan. De manier waarop je kunt bereiken dat ze dit doen vergt een andere aanpak dan bedrijven of organisaties, die al langer bestaan en naamsbekendheid hebben.

Feitelijk moet je heel veel aan je online zichtbaarheid werken. Laten zien waar jij het beste in bent en wat jij je klanten te bieden hebt. Hoe je ze gaat helpen. Maar weet jij waar je klanten zich bevinden? En hoe je ze op een leuke manier kunt benaderen? Dat je eerst moet geven en dan pas nemen?

Groeiend of bloeiend

Tijdelijk of structureel blijven er binnen jouw bedrijf of organisatie dingen liggen of worden even tussendoor gedaan. Zonder dat ze echte aandacht krijgen of ze je doelen ondersteunen. Als voorbeeld noem ik dat je op social mediakanalen actief bent maar niet weet of meet of die activiteiten ook bijdragen aan meer omzet of minder kosten.

Als je wilt kun je hierover meer lezen in Rust en overzicht met een contentkalender. Misschien zijn er bepaalde producten of diensten, die niet rendabel zijn. Of wil je van die hoofdpijnklanten af. Tijd om knopen door te hakken.

Klaar

Je hebt een stabiele en gezonde organisatie of een mooi gevestigd bedrijf. Zelfs al streef je geen groei na, dan is het toch goed om je organisatie of bedrijf onder de loep te nemen. Onzekerheid over inkomsten zal altijd blijven bestaan. Zeker met een terugtredende overheid is dit ook het geval bij maatschappelijke organisaties en goede doelen. Ook om stabiel te blijven zul je alternatieven achter de hand moeten hebben. Klaar is eigenlijk een verkeerde benaming. Een bedrijf of een organisatie is nooit klaar. Zoals je ook nooit in huis klaar bent helaas. Stof zal altijd blijven vallen en de afwas doe je ook niet 1 keer per jaar.

Denk aan het leveren van nieuwe diensten of het aanbieden van nieuwe producten. Om zo optimaal te kunnen blijven presteren en de concurrentie een stap voor te blijven.

De APK-fase

Heel veel zaken moeten onderhouden worden. Zo krijgt een auto een kleine of een grote beurt, wordt je cv-ketel gecheckt en worden bomen geknot. Relaties moeten onderhouden worden, het wegdek gerepareerd en het gras gemaaid. Dat onderhoud geldt ook voor bedrijven en organisaties. Daar heb jij ook mee te maken. Meten is weten.

Dat kan gaan om het aantal websitebezoekers, volgers op Facebook en Instagram, de funnel analyse. Alle KPI’s, die aan je bedrijf of organisatie ten grondslag liggen of de ROI, Return On Investment (ja, ook die van social mediamarketing, de ROCI, Return On Customer Investment). Zit je op het goede spoor of moet je een andere route kiezen?

Maar ook je website heeft af en toe een onderhoudsbeurt nodig. Hoe is het gesteld met de snelheid, werken alle links nog, staat er verouderde informatie op? Tijd voor een APK.

Tooltip

De tooltip is dit keer weer een boek. Het is geschreven door Petra Fehring en heet “Experttips voor Samenwerken met een Virtueel Assistent“. Niet alleen handig voor opdrachtgevers maar ook voor de virtueel assistent zelf. Zo bekijk je als virtueel assistent de situatie vanuit de positie van de opdrachtgever. Dat is net even een andere invalshoek.

Heb jij behoefte aan ondersteuning? Kijk wat ik aanbied aan dienstverlening. Zie je daar niet direct iets wat jou verder helpt of twijfel je? Trek gewoon even aan de bel. Stuur een mailtje of pak de telefoon en we kijken samen naar een oplossing. Ook als die niet bij mij te vinden is.

Misschien vind je mijn blog “Marketingmix van IKEA als successtory” ook interessant? Of kun je met de “Klantreis biedt inzicht in het aankoopproces uit de voeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *