Zo maak je je eigen kennisbank

jongen met boek

Een kennisbank maken

Met een eigen kennisbank sla je feitelijk twee vliegen in één klap. Hoe fijn is dat. Effectief en efficiënt. Ik kwam op het idee toen ik mijn blog over voice search schreef. Bij voice search, wat steeds vaker gebruikt zal worden, zijn zogenaamde longtail zoekwoorden populair. Denk als voorbeelden van longtail zoekwoorden aan:

  • wat is een longtail zoekterm;
  • hoe kan ik een kennisbank maken;
  • waar kan ik een fietsenwinkel in Dordrecht vinden.

Shorttail versus longtail zoekwoorden

De verhouding van shorttail en longtail zoekwoorden/-termen is 30% / 70%. Dat houdt in dat 70% van de zoekopdrachten, ingesproken of getypt, uit meer dan drie woorden bestaan. Longtail zoekwoorden gebruiken in je teksten heeft diverse voordelen:

  • er is minder concurrentie op de zoekwoordencombinatie want ze zijn specifieker en hebben dus een lager volume;
  • de conversie ligt veel hoger dan bij shorttail zoekwoorden: van alle bezoekers die op een landingspagina via longtail zoekwoorden komen wordt ongeveer 35% omgezet in een conversie. Dit is veel meer dan bij shorttail zoekwoorden. Logische want:
  • de potentiële klanten, die een langere zoekopdracht invoeren of inspreken hebben over het algemeen een duidelijker beeld van wat ze willen kopen/bereiken. Ze zijn meer betrokken bij jouw informatie en zullen sneller tot een aankoop overgaan.

Een eigen kennisbank

jongen met boek
Eén van de opties om longtail zoekwoorden te gebruiken is het maken van een kennisbank. Daarin kan je bij uitstek longtail zoekopdrachten kwijt. “Wat is een Cascading Stylsheet (CSS)” bijvoorbeeld.

Het is een handig naslagwerk voor bezoekers. En nog leuk om te doen ook. Dacht ik.

Nu denk ik dat nog steeds wel maar vergis je niet in de tijd, die het kost om zo’n kennisbank te vullen. Terwijl ik dit typ kom ik overigens tot het besef dat ik best wat onderwerpen een redelijk korte zoekterm heb gegeven. Drie woorden. Niet handig. Geen longtail. Dom!

Zo zie je maar waar bloggen al niet goed voor is. Je komt soms achter je eigen fouten. Nog meer werk aan de winkel dus …. (lekker bezig Abee).

Voor- en achterkant van de website

Hoe ik (en veel anderen) mijn website heb ingedeeld is met en voor- en een achterkant. De voorkant bestaat uit bijvoorbeeld blogs. Daar schrijf ik over dingen die me bezighouden, waar ik geïnteresseerd in ben en onderzoek naar doe. Dingen die ik wil delen in de hoop dat mijn lezers daar iets aan hebben. Hoop klinkt trouwens wat sneu, overtuiging is beter. Laten we het maar een beetje in het midden laten. Het zijn artikelen, die nu nog vooral gericht zijn op het delen van informatie en aanzetten tot actie. Zeg maar de eerste 3 fases van de klantreis. Dat is het dynamische deel.

De achterkant is het statische deel. Achtergrondinformatie, waarin ik termen, die ik in een blog gebruik, uitleg. In mijn blogs zelf link ik vaak naar relevante pagina’s op internet. Pagina’s die meer inzicht en uitleg geven. Een deel daarvan (of van andere bronnen zoals boeken en nieuwbrieven) gebruik ik nu ook voor mijn kennisbank.

De term voor- en achterkant heb ik trouwens uit het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach. Uitstekend boek! Tonny beschrijft hoe hij een kennisbank heeft gemaakt. Op een andere manier dan ik maar het doel blijft hetzelfde. De basis van jouw diensten of producten leg je daarin vast; actuele informatie of belangrijke basisinformatie verwerk je in blogs. Ik leg zowel zijn manier als die van mij uit. Mocht je er zelf eentje willen maken, kijk dan vooral wat het beste bij jou past.

Een kennisbank kun je overal toepassen

Het leuke van een kennisbank is dat je hem in elke branche toe kunt passen. Of je nu schoenen en tassen verkoopt of hypotheken verstrekt. Je hebt verschillende soorten hypotheken: annuïteitenhypotheek, beleggingshypotheek, lineaire hypotheek, aflossingsvrije hypotheek.

In je kennisbank kun je uitleggen wat die vormen precies inhouden. Handig voor je bezoekers en fijn voor je zoekmachineoptimalisatie. Bovendien hoef je niet elke keer wanneer je weer over een bepaald soort hypotheek schrijft uit te leggen wat die inhoudt. Je kunt gewoon naar het begrip verwijzen via een link.

Bij schoenen en tassen kun je veel kennis kwijt over soorten leer, welke middelen je hebt om ze mooi te houden en te beschermen, wat de verschillen zijn van de diverse producten, welke schoenen geschikt zijn voor bepaalde soorten voeten etc.

Arconix FAQ plugin

Maar man, wat een werk. Een maand geleden begon ik vol goede moed. Hiervoor heb ik de plugin Arconix FAQ geïnstalleerd. Deze plugin is bedoeld voor Frequently Asked Questions. Maar ik vind hem ook geschikt voor mijn kennisbank. Bovendien ook nog eens heel makkelijk in het gebruik. Na installatie klik je in je dasboard bij “nieuw” op FAQ.

Op de pagina zelf maak je een titel en schrijf je in de editor een korte omschrijving (of een langere, wat je wilt) van de term, die je uit wilt leggen. Daarna vul je het stukje voor SEO in (ik heb zelf de betaalde plugin Yoast Premium en vind hem erg fijn):

  • focus keyfrase (zoekterm waarop gezocht wordt);
  • meta description (een korte omschrijving wat op de zoekpagina’s te zien is);
  • een gerelateerde zoekterm;
  • of het “cornerstone content” is. Cornerstone content zijn de belangrijkste en omvangrijkste artikelen;
  • of de zoekmachine deze pagina moet doorzoeken;
  • en nog een aantal zaken.

winkelkarretjes

Shortcodes op de pagina plaatsen

Vervolgens sla je de pagina op en zie je aan de rechterkant een shortcode zoals

PNG-bestandformaat

Wat is een PNG-bestandformaat?

Het PNG-bestandformaat is in 1995 ontstaan als alternatief voor het toen populaire GIF-formaat (bewegende afbeeldingen). PNG bestanden zijn uitermate geschikt voor gebruik op het internet. Een van de beste eigenschappen van PNG is dat het transparantie ondersteunt.

Een nadeel ten opzichte van een PNG-bestandformaat is dat het tot 4 keer (of meer) ruimte in beslag kan nemen dan een JPG-bestandsformaat. Daarom is voor een website het JPG-bestandformaat aan te raden. Omzetten van PNG naar JPG doe je bijvoorbeeld met png2jpg.

 

.

Deze code plak je op de pagina van je kennisbank en klaar is Kees. Ik houd zelf in een exelsheet alle termen met bijbehorende shortcodes bij. Mijn kennisbank is op alfabetische volgorde. Als je onder de letter A bijvoorbeeld 5 codes hebt staan er je wilt er een zesde tussen zetten kun je aan de code zelf niet zien wat het woord is en waar dus de zesde moet komen. Helemaal bovenaan, ergens middenin? Zo komt deze code (PNG-bestandformaat) onder die van Plugin.

Ik houd trouwens heel veel bij in Exel. Mijn contentkalender heb ik in Exel gemaakt, alle contentvormen staan erin, mijn klantprofielen en nog meer. Ook dus het overzicht van alle termen voor de kennisbank. Genoeg over het administratieve deel. Ik probeer (met de nadruk op probeer) elke dag een paar zoektermen toe te voegen. Want dit werk moet je niet uren achter elkaar doen. Het moet wel leuk blijven …..

Plugin Custom post type UI

Een andere manier om een kennisbank te maken in WordPress is met een custom post type. Je hebt hiervoor verschillende plugins. Custom Posttype UI is een hele goede. Ik werk er zelf niet mee maar hij krijgt een 4,7 van maximaal 5 sterren. Ik heb hem wel even gedownload en bekeken.

Bij de omschrijving staat dat je hiermee een uitgebreidere structuur aanbrengen dan bij een gewoon bericht. Nou, dat klopt. Er zijn heel veel invoervelden. Je moet je wel even goed inlezen hoe het precies werkt.

Je kunt er (net als bij de plugin voor FAQ’s) linken naar onderliggende pagina’s. Dat is weer goed voor je zoekmachineoptimalisatie. Omdat je linkjes legt naar bepaalde pagina’s gaat Google die pagina’s zien als een belangrijke pagina en geeft hem een hogere score. Mits hij voldoet aan criteria zoals relevantie en gericht op de zoekintentie, unieke content, snel te laden en makkelijk te lezen.

Linkbuilding

Op de pagina’s van je website heb je ongetwijfeld een call-to-action staan: een knop waarop staat zoals”neem contact op” of “schrijf je in”. In die knop is een link verwerkt naar je contactpagina of een inschrijfformulier. Dat zijn interne links. Ook in een blog kun je naar je dienstverlening of producten linken of naar andere blogs, die je hebt geschreven.

Daarnaast heb je externe links: links naar andere pagina’s, zoals die van Wikipedia of andere relevante pagina’s. Andersom kunnen websites ook naar jouw pagina’s verwijzen. Backlinking is dat en heel fijn. Want Google ziet dat als een teken dat jouw pagina’s echt belangrijk zijn. Daardoor krijg je een hogere ranking in de zoekmachines. Feest!!! Alleen is het niet zo makkelijk om aan backlinks te komen.

worrden die met SEO te maken hebben en vergrootglasStel dat je een supersnelle, duidelijk website hebt met enorm veel relevante, waardevolle content. En toch sta jij lager in de zoekresultaten dan jouw concurrenten, die bovendien nog korter op internet actief zijn dan jij.

Hoe is dat mogelijk? Waarschijnlijk komt het door linkbuilding. Jouw concurrenten krijgen meer (relevante) links naar hun pagina’s dan jij. Dat heb je zelf niet in de hand. Dus zul je aan de bak moeten om die links te krijgen. Vragen aan bedrijven of ze naar jouw site willen linken bijvoorbeeld.

Wat je vooral niét moet doen is links kopen! Er zijn nog steeds bedrijven die je voor een bepaald bedrag 500 links of meer verkopen. NIET DOEN. Deze zogenaamde linkfarms zijn illegaal bezig en als Google er lucht van krijgt ben je de pineut. Bovendien, wat heb je eraan. Misschien dat je heel even wat stijgt in de ranking maar daarna kun je het wel schudden.

Meer over linkbuilding in relatie tot de drie belangrijke componenten van zoekmachineoptimalisatie in een volgend blog.

Heb je vragen over het maken van een kennisbank, laat het me weten. Heb je er zelf eentje, ik ben reuze benieuwd hoe jij het hebt aangepakt. En wil je dat ik er een voor je maak: be my guest! Als die van mij af is 😉

Geef een reactie